Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mitä Tesla edellä, sitä muut perässä: Saksalaisetkin hoksasivat, kuinka sähköauton toimintamatkaa voi pidentää tuntuvasti

4:01BMW XM on historian tehokkain MBMW:n tuleva XM on historian tehokkain M-sarjalainen.
Julkaistu 17.09.2022 07:12

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

BMW ryhtyy hyödyntämään tulevien sähköautojensa akuissa lieriömäistä kennomallia, jollaista myös uuden ajan autovalmistajat, kuten Tesla, Rivian ja Lucid käyttävät.

Baijerilainen autojätti BMW on ottanut jättiharppauksen akkuteknologian saralla. Yhtiön kehittelemä kumouksellinen litiumioni-akku nostaa tulevien sähköautojen suorituskyvyn uudelle tasolle.

Vuoden 2025 tienoille ajoitetun Neue Klasse -malliston autojen toimintamatka ja lataustehot saattavat akun ansiosta kohentua jopa kolmanneksella.

Akkupaketin energiatiheys paranee BMW:n antamien tietojen mukaan ainakin 20 prosenttia. Teknisen harppauksen taustalla on uuden polven akkujen perin pohjin muunneltu arkkitehtuuri.

Lue myös: Eurooppalaisvalmistajalta täyssähköinen perhefarmari – kuluttaa vähemmän kuin Tesla Model 3

Nykyisten kulmikkaiden kennojen sijaan yhtiö alkaa valmistaa lieriömäisistä, entistä kookkaammista kennoista kasattuja litiumioni-akkuja. Uudentyyppisen ratkaisun ansiosta akkujen suorituskyky nousee aivan uudelle tasolle, BMW lupaa.

Myös akun kemiallinen koostumus ja sijoittelu on harpannut aimo askeleen. Yhdessä nämä tekijät tuovat kustannussäästöjä, tehostavat akkujen suorituskykyä ja vähentävät akkutehtaiden aiheuttamaa ympäristökuormitusta.

BMW:n uuden akkupaketin anatomia muistuttaa jossakin määrin sen amerikkalaisen kilpakumppanin Teslan 4680-akkua. Myös Teslan kehittelemät kennot ovat lieriömäisiä ja entistä kookkaampia.

Kennojen koko kasvanut

BMW:n mukaan uudet akkukennot poikkeavat perinpohjaisesti edellisen viidennen polven akun ratkaisuista.

Kennojen strategiset mitat ovat kasvaneet edellispolveen verrattuna. Läpimitaltaan 45 millin kennoja valmistetaan sekä 95 että 120 millin korkuisina.

Entistä kookkaammat kennot takaavat akulle paremman varastointi- ja suorituskyvyn. BMW:n mukaan kennojen energiatehokkuus on kasvanut 20 prosentilla.

Vertailun vuoksi, Teslan julkistaman kumouksellisen 4860-akun kennot ovat 80 millin korkuisia.

Lue myös: Tämä on Teslan salainen ase

Lisää toimintamatkaa

Muutokset ovat vaikuttaneet suoraan myös akkupaketin tarjoamaan toimintamatkaan. Tuoreen arvion mukaan sähköauton matkaodote nousee 30 prosentilla aina 800 kilometriin (wltp) saakka.

Myös latausnopeus petraa kolmanneksella akun täyttöasteen liikkuessa 10–80 prosentin välillä.

Tulevien automallien hinnoittelun kannalta tärkeää on, että akkupaketin tuotantokustannuksia saadaan leikattua 50 prosenttia aiemmasta.

Akkupaketin kemiallista cocktailia on niin ikään muutettu. Sähköä vierovan katodin nikkelipitoisuutta on lisätty koboltin kustannuksella.

Katodin vastaparin anodin pii-pitoisuutta on niin ikään lisätty.

bmw sähköauto akkuBMW korvaa neliskanttiset akkukennot sylinterimäisillä.BMW

Hiilijalanjälkikin kutistuu

Rakenteellisiakin muutoksia on luvassa. Tarkoituksena on ilmeisesti luopua modulaarisesta ratkaisusta, jossa akkupaketille varataan ajoneuvoon oma erityinen tilansa.

Uudessa ratkaisussa akkupaketti liitetään esimerkiksi osaksi pohjalevyä, mikä puolestaan vaatii entistä vähemmän tilaa. Tuotantoprosessi nopeutuu ja samalla säästyy aikaa ja rahaa.

– Uudet ja kookkaammat kennot soveltuvat täydellisesti eksklusiivisen Neue Klasse -malliston täyssähköiseen arkkitehtuuriin, BMW tiivistää.

Vaikutuksia on myös tuotannon hiilijalanjälkeen. Uuden kennotekniikan myötä se vähenee 60 prosenttia.

Lue myös: Tesla sai kuonoonsa 1 600 kilometrin tappotestissä – tässä on uusi kunkku

Lisää aiheesta:

Sähköautolla jopa tuhat kilometriä lataamatta – läpimurron taustalla kumouksellinen akkuratkaisu, joka laskee myös hintaaTämä on Teslan salainen aseJopa 1 000 kilometrin ajomatka yhdellä latauksella? Kiinalainen akkujätti väittää rikkovansa ennätyksiä uudella teknologiallaanUudenkaupungin autotehtaan uusi käyntikortti: Lightyear 0 imee energiaa suoraan taivaaltaValmistaja keksi, miten paketoida jopa 25 prosenttia enemmän energiaa sähköauton akkuun – tulevassa mallissa jopa 650 kilometrin toimintamatkaAudilta ensimmäinen täyssähköauto vuonna 2018
SähköautotBMWKauppalehtiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään