Sveitsiläistutkimuksen mukaan sähköautojen toimintamatkan kasvattaminen ei juuri paranna niiden sopivuutta arkiajoihin, sillä yli 90 prosenttia matkoista jää joka tapauksessa alle 200 kilometrin. Tutkimuksessa havaittiin, että ihmiset helposti aliarvioivat ladattavien autojen sopivuuden päivittäiseen käyttöön.
Sähköautoista puhuttaessa kiinnitetään valtavan paljon huomiota auton toimintamatkaan. Se on toisaalta myös ymmärrettävää, koska auton lataaminen kestää kauemmin kuin tankkaaminen, eikä julkisilla latureilla vierailu ole aina yhtä vaivaton kokemus kuin pikainen tankkaustauko huoltoasemalla.
Sähköautojen osuus koko maailman autokannasta oli vuonna 2020 vain yhden prosentin luokkaa. Siivun tulisi nousta 12 prosenttiin ensi vuosikymmenen alkuun mennessä, jotta asetettuihin päästötavoitteisiin on mahdollista päästä.
Geneven yliopistossa tehdyssä ja Nature Energyssä julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että osa ihmisistä saattaa suhtautua sähköautoihin kriittisesti "kognitiivisesta vääristymästä" eli suomeksi sanottuna harhaluulosta johtuen. Tutkimuksessa haastateltiin yli 2 000 saksalaista ja yhdysvaltalaista autoilijaa, ja vastaukset paljastivat toimintamatkaan liittyviä virheellisiä käsityksiä.