Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sähköautoihin liittyvä yleinen harhaluulo voi jarruttaa niiden yleistymistä – huomioi tämä, kun etsit sopivaa autoa

9:57Autokauppa myllerryksessä – sähköautot loppu, diesel ei käy kaupaksiAutokauppa on nyt historiallisen kovassa myllerryksessä. Dieselit eivät mene kaupaksi, ja sähköautoja etsiville myydään vain ei-oota.
Julkaistu 01.06.2022 18:01

Ville Järveläinen

Sveitsiläistutkimuksen mukaan sähköautojen toimintamatkan kasvattaminen ei juuri paranna niiden sopivuutta arkiajoihin, sillä yli 90 prosenttia matkoista jää joka tapauksessa alle 200 kilometrin. Tutkimuksessa havaittiin, että ihmiset helposti aliarvioivat ladattavien autojen sopivuuden päivittäiseen käyttöön.

Sähköautoista puhuttaessa kiinnitetään valtavan paljon huomiota auton toimintamatkaan. Se on toisaalta myös ymmärrettävää, koska auton lataaminen kestää kauemmin kuin tankkaaminen, eikä julkisilla latureilla vierailu ole aina yhtä vaivaton kokemus kuin pikainen tankkaustauko huoltoasemalla.

Sähköautojen osuus koko maailman autokannasta oli vuonna 2020 vain yhden prosentin luokkaa. Siivun tulisi nousta 12 prosenttiin ensi vuosikymmenen alkuun mennessä, jotta asetettuihin päästötavoitteisiin on mahdollista päästä.

Geneven yliopistossa tehdyssä ja Nature Energyssä julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että osa ihmisistä saattaa suhtautua sähköautoihin kriittisesti "kognitiivisesta vääristymästä" eli suomeksi sanottuna harhaluulosta johtuen. Tutkimuksessa haastateltiin yli 2 000 saksalaista ja yhdysvaltalaista autoilijaa, ja vastaukset paljastivat toimintamatkaan liittyviä virheellisiä käsityksiä.

Lue myös: "Ei mennäkään enää silloin tällöin tankille" – nämä asiat sähköauton lataamisessa mietityttävät suomalaisia

Vastaajat aliarvioivat rankasti sähköautojen toimintamatkan riittävyyden omiin päivittäisiin ajoihinsa. Paino sanalla päivittäisiin, ei niihin muutaman kerran vuodessa tapahtuviin pitempiin reissuihin.

– Havaitsimme, että osallistujat järjestelmällisesti aliarvioivat markkinoilla olevien akkusähköautojen sopivuuden tarpeisiinsa, sanoo Tobias Brosch, sveitsiläisen Consumer Decision & Sustainable Behavior Laboratory -tutkimuslaitoksen johtaja.

250 kilometriä on riittävä range useimmille

Tutkimuksessa havaittiin, että 200 kilometrin toimintamatkalla varustettu auto riittäisi yli 90 prosenttiin kaikista päivittäisistä ajoista.

Käytännössä kaikki modernit sähköautot yltävät tähän, eikä rangen nostaminen yli 300 kilometriin juuri lisää auton soveltuvuutta päivittäiseen käyttöön. Tutkijat pitivät 250 kilometrin toimintamatkaa optimaalisena.

Tämä ei tarkoita, etteikö moni ajaisi autollaan päivittäin paljon enemmänkin tai että sähköauto olisi jokaiselle realistinen vaihtoehto. Aina löytyy myös heitä, joille mikään sähköauto ei tule olemaan vaihtoehto syystä tai toisesta.

Tutkimustulos antaa kuitenkin ymmärtää, että enemmistö pärjäisi yllättävänkin lyhyellä toimintamatkalla varustetulla autolla. Tämä onnistuisi esimerkiksi tekemällä ne muutamat matkat jollakin toisella kulkuneuvolla tai yksinkertaisesti vain lähtemällä aikaisemmin matkaan ja varautumalla muutamaan ylimääräiseen pysähdykseen.

Tutkimuksesta uutisoi aiemmin Tekniikan Maailma.

Lue myös: Tämä sähköauton laturi haastaa nopeudessa jo tankkauksenkin

Lähteet: Geneven yliopisto, Nature Energy

Lisää aiheesta:

Kysely paljastaa: Näin moni vaihtaisi sähköautoon, jos polttoaineen hinta tuplaantuisiMaailman suurimmalta autovalmistajalta kovaa puhetta sähköautoista – onko edes Toyotalla varaa kritisoida kilpailijoitaan?Uskaltaako sähköauton ostaa käytettynä? – "Sekä mahdollisuus että uhka"Näin moni sähköauton hankkinut suomalainen aikoo palata takaisin bensaan tai dieseliinSähköautoja rohmutaan nyt ennätysvauhtia: Asiantuntija vastaa, uskaltaako menopeliä ladata tavallisesta pistorasiastaNäitä ominaisuuksia suomalaiset toivovat sähköautolta – autokauppa haluaa oikaista yleisiä harhaluuloja
SähköautotAuton lataaminenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"