Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Saako käyttämättä jääneestä hotelliyöstä korvausta lennon viivästyessä? Ratkaisu kuluttajariitalautakunnalta

Matkustajat vaativat korvauksia, kun hotellihuone jäi käyttämätttä yhden yön osalta lennon viivästyttyä.
Matkustajat vaativat korvauksia, kun hotellihuone jäi käyttämätttä yhden yön osalta lennon viivästyttyä.Shutterstock
Julkaistu 11.05.2025 12:37

Hannakaisa Taskinen

hannakaisa.taskinen@mtv.fi

Matkustajat vaativat hyvitystä lennon viivästyksen vuoksi käyttämättä jääneestä hotelliyöstä.

Kuluttajariitalautakunnan selvitettäväksi tuli, onko lentoyhtiö vastuussa lennon viivästymisen vuoksi käyttämättä jääneestä hotelliyöstä ja toisaalta, kattaako maksettu vakiokorvaus matkustajille aiheutuneet kustannukset.

New Yorkiin matkalla ollut lentokone joutui palaamaan Helsinkiin

Lento Helsingistä New Yorkiin lähti kesäkuussa 2023 myöhässä teknisten ongelmien vuoksi, mutta lentokone joutui lopulta vielä palaamaan Helsinkiin pari tuntia jo lennettyään.

Matkustajat saivat 6.6. klo 22.00 tiedon korvaavasta lennosta, joka lähtisi 7.6. klo 17.20. Tieto tuli niin myöhään, etteivät matkustajat voineet enää perua New Yorkin hotellivaraustaan.

Kahden hotellihuoneen hinta oli 1 174,34 USD. Matkustajat vaativat lentoyhtiötä korvaamaan 1 177,34 euroa.

Lue myös: Muuttomiehet eivät saapuneet paikalle sovitusti – kuluttajariitalautakunta arvioi, onko korvauksiin perusteita

Lentoyhtiö kiisti vaatimukset

Lentoyhtiö argumentoi, että matkustajien majoitussuunnitelmat määränpäässä ovat liian kaukaisia asioita verrattuna siihen ilmakuljetussopimukseen, joka matkustajien ja lentoyhtiön välillä on tehty koskien matkustajien ilmakuljetusta, joka on päättynyt New Yorkiin. 

Lisäksi yhtiö mielsi, ettämatkustajien saamat 2 x 600 euron vakiokorvaukset olisivat päällekkäisiä heidän haluamiensa vahingonkorvauksien kanssa. Niinpä yhtiön mukaan matkustajilla ei olisi oikeutta saada päällekkäisiltä osin kaksinkertaista korvausta samasta tapahtumasta.

Kuluttajariitalautakunta arvioi tapausta

Kuluttajariitalautakunnan mukaan lentoyhtiön vastuuta viivästyksen aiheuttamista ylimääräisistä kustannuksista tulee arvioida Montralin yleisopimuksen perusteella. 

Montrealin yleissopimuksen 19 artiklan mukaan rahdinkuljettaja on vastuussa vahingosta, joka on aiheutunut viivästyksestä matkustajien ilmakuljetuksessa. 

Rahdinkuljettaja ei kuitenkaan ole vastuussa viivästyksestä aiheutuneesta vahingosta, jos se näyttää toteen, että rahdinkuljettaja ja sen palveluksessa olevat henkilöt ja asiamiehet ryhtyivät vahingon välttämiseksi kaikkiin toimenpiteisiin, joita on voitu kohtuudella edellyttää, tai jos niiden on ollut mahdotonta ryhtyä tällaisiin toimenpiteisiin.

Kuluttajariitalautakunta arvioi, että tässä tapauksessa matkustajille aiheutui ylimääräisiä kustannuksia, sillä he joutuivat maksamaan hyödyntämättä jääneen majoituksen lentoyhtiön viivästyksen ja myöhäisen tiedottamisajankohdan vuoksi. 

Lue myös: Matkustajan käsimatkatavarat laitettiin ruumaan, ja laukku katosi yli viikoksi – vaati korvauksia

Lautakunnan mukaan majoitusta määränpäässä sekä siitä aiheutuvia kustannuksia ei voi pitää liian etäisinä ilmakuljetussopimuksen suoritusvirheen seurauksina, vaan kyse on lennon viivästyksen vuoksi matkustajille aiheutuneesta vahingosta.

– Koska lentoyhtiö ei ole näyttänyt, että käsillä olisi ollut Montrealin yleissopimuksen mukaisia perusteita vapautua korvausvelvollisuudesta, tulee lentoyhtiön korvata matkustajille käyttämättä jääneestä hotellimajoituksesta aiheutunut taloudellinen vahinko, huhtikuussa annetussa ratkaisussa todetaan.

Lentoyhtiö katsoi, että matkustajille maksettu vakiokorvaus kattoi heidän esittämänsä vaatimukset asetuksen 261/2004 lisäkorvauksia koskevan 12 artiklan nojalla. 

Voiko pilalle menneestä lomasta saada korvauksia? Juttu jatkuu videon alla.

8:32Suomalaisten lomakohteissa roihuaa – millainen on loma savupilven syleilyssä ja saako siitä korvauksia?Haastattelussa muun muassa toimittaja Sari Korpela, jonka lomalla maastopalo alkoi roihuta. Saako lomasta korvauksia? Sen kertoo kuluttajariitalautakunnan päätoiminen puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

Lautakunta on täysistuntoratkaisussaan D/5926/35/2016 (annettu 11.9.2018) katsonut, että artiklan 12 tarkoituksena on välttää se, että matkustajat saisivat samasta menetyksestä kaksinkertaisen hyvityksen. 

Tuolloin lautakunta katsoi, että  jos matkustajien saama hyvitys on korvausta ajan menetyksestä, vakiokorvaus voidaan 12 artiklan nojalla vähentää tällaisesta hyvityksestä. 

Mikäli matkustajien saama hyvitys on puolestaan korvausta matkustajille aiheutuneesta toteennäytetystä kulusta, kuten viivästyksen vuoksi käyttämättä jääneestä majoituksesta tai junalipusta, vakiokorvausta ei vähennetä myönnettävästä vahingonkorvauksesta.

Tuossa tapauksessa matkustajat joutuivat lennon viivästyksen vuoksi yöpymään lentokenttähotellissa ja hankkimaan korvaavat linja-autoliput. Näiden vahinkojen osalta kysymys ei ollut ajan menetyksen korvaamisesta eikä matkustajien ajan menetys tullut kahteen kertaan korvatuksi, vaikka he saivat näistä kuluista korvauksen vakiokorvauksen ohella. 

Täysistunto katsoi, ettei vakiokorvausta siten tullut vähentää matkustajille vahingonkorvauksena maksettavasta muusta hyvityksestä.

Niinpä lautakunnalla ei ollut näkemyksensä mukaan perusteita arvioida käsillä ollutta tapausta täysistuntoratkaisusta D/5926/35/2016 poikkeavasti, eikä sen mukaan vakiokorvausta pidä vähentää matkustajille maksettavasta vahingonkorvauksesta. 

Lautakunta suosittaa yksimielisellä päätöksellään korvauksen maksamista matkustajien vaatimuksen mukaisesti. Matkustajien käyttämättä jääneen hotelliyön hinta on ollut 1 177,34 USD, mutta matkustajat ovat vaatineet kyseisen summan euroina, eikä lentoyhtiö ole kiistänyt euromäärää.

Kuluttajariitalautakunnan ratkaisut ovat suosituksia. 

Lue myös: 

Asiakas meni tamperelaishotelliin, eikä sauna ollutkaan päällä – vaati hyvitystä

Lento Helsinkiin peruttiin, kun matkustamohenkilökunta sairastui – lentoyhtiö kiisti matkustajan korvausvaatimuksen

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Lisää aiheesta:

Lentokone oli myöhässä: Matkustajat myöhästyivät junasta ja vaativat 72 euroa korvauksia – näin käviMatkustajan käsimatkatavarat laitettiin ruumaan, ja laukku katosi yli viikoksi – vaati korvauksiaMatkustaja vaati korvauksia myöhästymisestä – lentoyhtiö ei ollut samaa mieltä: "Lentokentällä vallitsi kaaos"Lento Helsinkiin peruttiin, kun matkustamohenkilökunta sairastui – lentoyhtiö kiisti matkustajan korvausvaatimuksenFinnair hylkäsi Janinan korvausvaatimuksen viivästyksestä – Kilpailu-ja kuluttajavirasto aloitti selvityksen yhtiön ongelmistaKalaporukka kypsyi Finnairin ”yllättäviin ja poikkeuksellisiin” vikoihin – haastoi yhtiön oikeuteen
KuluttajariidatMatkailuLentäminenHotellitLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajariidat
  • 9.11.19:12
    Vuokra-asuminen

    Vesivahinko pilasi huoneiston: Paljonko vuokralaisen pitää maksaa pelkästä irtaimiston säilyttämisestä?

  • 4.11.20:50
    Vuokra-asuminen

    Vuokranantaja lähetti 9 000 euron laskun kissan tuhoamasta asunnosta

  • 12.10.19:08
    Lentäminen

    Lentokone oli myöhässä: Matkustajat myöhästyivät junasta ja vaativat 72 euroa korvauksia – näin kävi

  • 21.9.07:35
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua

  • 7.9.19:09
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista