Saako hiilihydraatteja syödä illalla, jos haluaa laihtua? Ravitsemusasiantuntijat tyrmäävät 6 yleistä hiilariharhaluuloa, joihin sinäkin olet ehkä uskonut

0:51
Kaikki hiilihydraatit eivät ole automaattisesti huonoja. Esimeriksi kaurapuuro sisältää terveellisiä kuituja. Testaa paahdettu kaurapuuro -resepti!

Saako hiilihydraatteja syödä illalla ja lihottavatko kaikki hiilihydraatit? Ravitsemusasiantuntijat mursivat yleiset hiilarimyytit. 

Monet vannovat edelleen vähähiilihydraattisen ruokavalion nimeen. Toisilla dieetti tuntuu todella toimivan, mutta kaikille se ei sovi.

Laillistettu ravitsemusterapeutti Leslie Langevin muistuttaa Popsugar-hyvinvointisivustolle, että ruokavalion rajoittaminen ja hiilihydraattien karsiminen voi aiheuttaa kehossa myös negatiivisen reaktion. Monelle vähähiilihydraattisella ruokavaliolla pudotetut kilot myös palaavat takaisin, kun dieetin jälkeen palataan taas vanhoihin elämäntapoihin.

Popsugar-sivustolla murrettiin yleiset, hiilihydraatteihin liittyvät myytit ravitsemusasiantuntijoiden toimesta. Sivustolla haastateltin Leslie Langevinin lisäksi laillistettuja ravitsemusterapeutteja  Frances Largeman-Rothia ja Emily Tillsia

1. Tietynlaisten hiilihydraattien syöminen lihottaa?

Hiilihydraattien, kuten hedelmien, viljojen ja leivän syöminen ei lihota automaattisesti. Hiilihydraatit voivat olla myös tärkeä osa terveellistä ruokavaliota, sillä niistä keho saa polttoainetta ja kuitua. Erityisesti kasviksia ja kuitupitoisia täysjyvätuotteita kannattaa siis syödä. Kiinnitä vain huomiota annoskokoihin.

2. Proteiinit ovat tärkeämpiä kuin hiilihydraatit?

Proteiinit eivät ole yhtään sen tärkeämpiä painonpudotuksen kannalta kuin hiilihydraatit. Kehomme tarvitsee sekä proteiinia, hiilihydraatteja että terveellisiä rasvoja toimiakseen oikein. Nämä kaikki makroravintoaineet myös auttavat eri tavalla painonpudotuksessa. Proteiinit täyttävät ja auttavat lihaksia kasvamaan, hiilihydraatit antavat elintärkeää energiaa aivoille ja lihaksille ja terveellisistä rasvoistakin saa tärkeää energiaa sekä ravintoaineita. Voit jättää jonkun näistä makroravintoaineista pois hetkeksi ruokavaliostasi, mutta pidemmän päälle kaikki kolme ovat tärkeitä terveydelle, ravitsemusasiantuntijat muistuttavat.

3. Hiilihydraatteja ei saa syödä joka aterialla?

Päinvastoin, on parempi syödä hieman hiilihydraatteja joka aterialla kuin kerralla iso lautasellinen pastaa. Verensokerit pysyvät tasaisempina, kun aterialla nautitaan tasapainoisesti kuitupitoisia hiilihydraatteja, proteiinia ja terveellisiä rasvoja yhdessä. Näin saavutetaan myös kylläisempi olo ja todennäköisyys naposteluun aterioiden välillä vähenee.

4. Hiilihydraatteja ei saa syödä illalla?

Kehossa ei iltakuuden ja -kahdeksan välillä tapahdu mitään ihmeellistä, mikä saisi hiilihydraatit muuttumaan rasvaksi. Ei voi siis sanoa, että hiilihydraattien syöminen tulisi lopettaa jonakin tiettynä kellonaikana illalla.

5. On parempi syödä päivän hiilihydraatit heti aamusta?

Ei ole olemassa aikarajaa tai kellonaikaa, jolloin hiilihydraatit tulee syödä. Hiilihydraatteja voi ja kannattaa syödä hieman joka aterialla. Sen sijaan kannattaa kiinnittää huomiota annoskokoihin.

6. Kaikki yksinkertaiset hiilihydraatit ovat huonoja?

Ei voi yleistää kaikkien yksinkertaisten hiilihydraattien olevan huonoja tai lihottavia. On totta, että terveellisempi valinta on syödä kulhollinen kaurapuuroa kuin sokeripitoinen donitsi. Kuitenkin esimerkiksi monet hedelmät lasketaan yksinkertaisiksi hiilihydraateiksi. Ne sisältävät hiilihydraattien lisäksi terveellisiä kuituja ja muita mikroravinteita. Hedelmillä voidaan hillitä myös makeannälkää.

Lähde: Popsugar

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja