Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa Clion hauskin versio

Julkaistu 20.10.2016 07:32
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Hiljattain uudistetun Clion hauskin versio on Renault Sportin virittämän R.S.-version napakin versio eli Trophy. Suomalaisille hyviä uutisia tuo se tieto, että R.S. on vihdoin tulossa myös Suomeen.

Tykkäsimme

  • maukkaammasta keulailmeestä ja parantuneesta valotehosta
  • napakasta jousituksesta
  • urheilullisista istuimista
  • parantuneista pakoäänistä

Emme tykänneet

  • ei manuaalivaihteistoa, kaksoiskytkinautomaatin rajat tulevat vastaan reilummin räpätessä
  • ohjauksessa voisi olla enemmän tuntoa

Suomeen alkuvuosi 2017
Hinta avoinna

Teknavi ajoi Clio R.S:n jo viime vuonna. Faceliftin myötä auto ei ole muuttunut hirveästi, ja nekin vähäiset muutokset ovat lähinnä kosmeettisia: auton tekniikkaan ei ole kajottu.

Faceliftin muutokset ovat pitkälti samat kuin mitä on tehty myös perus-Clioon: ohjaamon materiaaleja on parannettu ja sekän keulan että perän ilmettä on hionosäädetty. R.S:n silmiinpistävin muutos on alahelmaan ilmestynyneet uudet sumu/kulmavalot. Nuo alahelmavalot lisäävät myös normaalien ajovalojen valotehoa, mikä ei ole pimeässä Suomen syksyssä yhtään huono asia. Myös vannemuoti on uusi.

Galleria

Uutta on myös se, että Trophy-versio on lisätty nyt monessa maassa vakiomallistoon. Suomeen Trophy ei kuitenkaan – valitettavasti – saavu. Sen moottori on sama ja terhakasti vääntävä 220-heppainen ja 1,6-litrainen bensaturbo kuin ennenkin. Potkua on siis 20 heppaa enemmän kuin tavallisessa R.S:ssä. Moottorin jatkeena on kaksoiskytkinautomaatti, joka toimii Trophyssä ihan jees, mutta urheilullisemmin ajettaessa vaihteita kannattaa nykiä ratin kehälle sijoitetulta lavoilta.

Trophyn alakerta on viritetty Renault Sportin toimesta vieläkin napakammaksi, mitä se on tavallisessa R.S:ssä. Viritys on kuitenkin erittäin onnistunut, eli alakerta ei ole vielä liian kova arkiajoon edes mukulakivikaduille. Ohjaus on Renaultin tyyliin kevyehkö, eli fordimaisesti ja raskaasti vastetta tarjoavaa tuntumaa ei kannata odottaa. Ohjaus on kuitenkin tarkka.

Vauhdin kasvaessa ajonautinto himmenee hieman, kun pito alkaa oheta äärirajoja lähestyttäessä. Vakiona olevat Michelinin 205/40 R 18 -kumit tarjoavat kyllä hyvin pitoa, mutta tasauspyörästöä ei ole tarjolla avittamaan etupyörien kääntymistä.

Koeajoauton pakoääniä on tuhditettu Moto GP -pyöriin putkia rakentavan Akrapovicin pakosarjalla. Äänimaailma on täyteläisempi, mutta putkista on maksettava lisähintaa. Akrapovic on myös vastuussa Pariisissa nähdyn röyhkeän R.S. 16 -konseptin putkista.

Galleria

---

Renault Clio R.S. 220 Trophy
Moottori 1 618 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 162 kW (220 hv) / 6 050 r/min
Vääntö 260 Nm / 2 000–5 600 r/min (hetkellisesti 280 Nm yliahtotoiminnolla)
0-100 km/h 6,6 s
Huippunopeus 235 km/h
EU-kulutus 5,9 l/100 km
CO2-päästöt 135 g/km
Mitat Pituus 4 063 mm, leveys 1 732 mm, korkeus 1 432 mm, akseliväli 2 589 mm
Omamassa 1 279 kg
Tavaratila 300–1 146 l

---

Lue myös: Koeajo: ranskalainen pikkuauto isommalla sydämellä

---

Kuvat: Vesa Eskola

Lisää aiheesta:

Koeajossa Dacia Logan MCV Easy R: Suomen halvimmat perhefarkut rentouttavat nyt vasenta jalkaaKoeajossa Mazda 3: varustelukilpa kiihtyyIbiza on vauhdikas saari, mutta hyvään menoon pääsee myös Seat Ibiza CuprallaAjossa ralli-Citroënin downsizattu siviilipainosKoeajossa kaikkien aikojen nopein KiaKoeajo: Sääli, ettei tätä Renaultin sporttia tuoda Suomeen
RenaultAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Renault
  • 10.9.09:01
    F1

    Täyskäännös: Autojätti sitoutunut F1-sarjaan

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 30.10.202408:44
    F1

    F1-sarjassa mätkäistiin miljoonasakot

  • 02.10.202408:45
    F1

    Jyrkkä F1-päätös – perinteikkään yhtiön johto kritiikin kohteena

  • 28.08.202416:48
    F1

    F1-sarjassa tekeillä järeä päätös – Flavio Briatore kiistää osallisuutensa: "En ole kaikessa se paha poika"