Reilu kauppa porskuttaa lamasta huolimatta

Kuluttajien eettinen valveutuneisuus ei tunnu kärsivän lamasta. Reilun kaupan menestys jatkuu ja myyntiluvut kasvavat tasaiseen tahtiin.

Suomessa Reilun kaupan tuotteita myytiin viime vuonna vähittäiskaupan arvossa mitattuna yhteensä yli 54 miljoonalla eurolla. Myynnin arvo kasvoi noin 57 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Kuluttajat kaipaavat lisää oikeudenmukaisuutta

Kansainvälisen tutkimuksen mukaan kuluttajat haluavat yritysten toimivan nykyistä vastuullisemmin kehitysmaiden tuottajien kanssa toimiessaan.

Reilun kaupan kansainvälinen yhteistyöjärjestön FLO:n teettämässä tutkimuksessa 74 prosenttia vastanneista koki riittämättömäksi vastuullisuudeksi sen, etteivät yritykset aiheuta toiminnallaan vahinkoa tai haittaa. Vastaajat kaipasivat yrityksiltä aktiivista tukea yhteisöjen kehittämiseen kehitysmaissa.

Tutkimuksen mukaan kuluttajat vaativat yrityksiltä uudenlaista kaupankäyntimallia, jossa oikeudenmukaisuus on keskeinen osa liiketoimintaa.

Suomessa luotetaan Reiluun kauppaan

72 prosenttia vastaajista piti ulkopuolista sertifiointia parhaana tapana varmistua tuotteen eettisyydestä. Suomessa Reilun kaupan sertifiointimerkkiin luotti peräti 93 prosenttia järjestelmän tuntevista.

GlobeScan Incorporated -yrityksen toteuttama tutkimus on ensimmäinen globaali kuluttajatutkimus Reilusta kaupasta. Tutkimukseen osallistui 14 500 kuluttajaa 15 eri maassa loka-joulukuun 2008 aikana. Suomessa vastaajia oli 1000.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat