Rehtori: Eristyssermejä on käytetty pitkään

Joensuulaisen Noljakan koulun oppilas joutui opiskelemaan vanerilla vuoratussa pulpetissa kaksi kuukautta. Pulpetti kuvattuna Joensuussa 7. toukokuuta 2013.
Joensuulaisen Noljakan koulun oppilas joutui opiskelemaan vanerilla vuoratussa pulpetissa kaksi kuukautta. Pulpetti kuvattuna Joensuussa 7. toukokuuta 2013.Lehtikuva
Julkaistu 30.05.2013 17:52(Päivitetty 30.05.2013 19:03)

Sermien käyttö on yksi koulun monista keinoista, joilla oppilaan huomio voidaan yrittää kohdentaa haluttuun asiaan. Ilmiön yleisyydestä ei ole tarkkaa tietoa, sillä esimerkiksi Opetushallitus ei pidä kirjaa tällaisista oppimisympäristön järjestelyistä.

Sermejä joka tapauksessa käytetään. Koulut voivat myös tilata kalustevalmistajilta erilaisia seinäke- ja pöytämalleja pulpetteihinsa ja työpöytiinsä.

- Pitkät ajat niitä on käytetty, ei kuitenkaan usein, eikä läheskään joka vuosi, sanoo joensuulaisen Noljakan koulun rehtori Anne Kilpeläinen.

Kilpeläisen johtama 380 oppilaan koulu nousi keskustelun kohteeksi Seura-lehden kerrottua 7-vuotiaasta pojasta, joka joutui opiskelemaan vanerisermin takana kahden kuukauden ajan muusta luokasta eristettynä. Vaneriseinäkkeet oli rakentanut koulun oma opettaja, koska pojan arvioitiin käyttäytyneen liian vilkkaasti tunneilla.

Lehden mukaan pojalla ei ole diagnoosia esimerkiksi käytöshäiriöistä. Isänsä, joensuulaisen Seppo Hyttisen, mukaan ekaluokkalainen teki jo 3-4 luokan tehtäviä ja luki sujuvasti.

Pojan saama "umpinainen koppi" oli vanhemmille suuri yllätys, vaikka he järjestelystä etukäteen tiesivätkin.

- Seurasin itse oppituntia. Opettaja näki koppiin vain sivusta. Kierrellessään muualla luokassa opettaja ei huomannut, kun poika koetti viitata. Minun piti sitten mennä apuun, kertoo Seppo Hyttinen.

Rehtori: Poika ei ollut eristyksissä

Isän mukaan koppi oli käytössä pari kuukautta ja poistettiin muutama viikko sitten, kun uudet oppilaat olivat tutustumassa kouluun.

- Ei ilmeisesti haluttu säikytellä tulevia oppilaita ja vanhempia, isä arvelee.

Rehtorin mukaan asiasta keskusteltiin vanhempien kanssa etukäteen ja sitä käsiteltiin perusteellisesti oppilashuoltoryhmässä.

- Ilmeisesti sermin toteutustapa sitten säikäytti vanhemmat, sanoo rehtori.

- Jokainen ratkaisu on tehty koulupsykologin arvioinnin ja suosituksen pohjalta ja oppilaan parhaaksi.

Kilpeläisen mukaan kyseessä oli kokeilu, joka kesti vain muutaman viikon ja joka purettiin toukokuun alussa.

- Tarkoitus oli katsoa, auttaako se lasta.

Hän myös tähdentää, ettei poika suinkaan ollut eristyksissä, sillä ensiluokkalaisten opetus on ylipäätään hyvin toiminnallista eikä vain pulpetissa istumista.

(MTV3 - STT)

OAJ:n lakimies: Kuulin oppilaiden eristyssermeistä vasta tänään

Koulut painivat jatkuvasti levottomuusongelmien kanssa

Seura: Ekaluokkalainen eristettiin puukoppiin kahdeksi kuukaudeksi

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa