Rautateitä sähköistetään pohjoisessa

Ratahallintokeskus (RHK) panostaa parhaillaan tuntuvasti pohjoisen Suomen ratojen kunnostamiseen ja kehittämiseen. Tärkein kehittämishanke on ratojen jatkosähköistys, josta jo viime kesänä valmistui tavaraliikenteen rataosuus Tuomioja-Raahe.

Parhaillaan sähköistystä edeltävät työt etenevät Oulusta kohti Rovaniemeä. Tällä rataosalla sähkövetoinen liikenne alkaa RHK:n mukaan 1. joulukuuta 2004. Rataosilla Oulu-Kontiomäki-Vartius ja Kontiomäki-Iisalmi sähkövetoinen liikenne alkaa kaksi vuotta myöhemmin.

Ratahallintokeskuksen mukaan sähköistyksen yhteydessä toteutetaan myös laajoja perusparannustöitä kuten radanoikaisuja, päällysrakenteen parantamista, sillanvaihtoja ja ratapihamuutoksia. Niistä merkittävin on Kemin ratapihan parantaminen. Pohjois-Suomen rataosien sähköistämiseen ja perusparannukseen käytetään kaikkiaan noin 200 miljoonaa euroa vuosina 2000-2006.

Turvallisuutta parannetaan


RHK parantaa myös liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta merkittävillä turvalaiteinvestoinneilla. Oulusta Kolariin ja Kemijärvelle rakennetaan uudet turvalaitejärjestelmät vuoden 2004 loppuun mennessä.

-Tämän jälkeen nämä rataosat kauko-ohjataan Oulusta, jonne parhaillaan rakennetaan uutta ohjauskeskusta, kerrotaan Ratahallintokeskuksesta. Sen mukaan myös kulunvalvonnan aluetta laajennetaan.
Välillä Oulu-Kontiomäki kulunvalvonta valmistuu jo tämän vuoden aikana. Rataosilla Oulusta Kolariin ja Kemijärvelle kulunvalvonta otetaan käyttöön vuoden 2004 loppuun mennessä sekä Kontiomäen ja Vartiuksen välillä seuraavana vuonna.

Koko rataverkko on Ratahallintokeskuksen mukaan tarkoitus saada kulunvalvonnan piiriin vuoden 2005 loppuun mennessä lukuun ottamatta eräitä vähäliikenteisiä tavaraliikenteen rataosia.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat