Rataverkon rapistuminen hidastamassa junaliikennettä

Suomen rataverkon kunto heikkenee, ja se tietää uusia rajoituksia huonoille rataosuuksille. Elinkaarensa päässä on jopa viidennes radoista, ja korjausrahaa tarvittaisiin kipeästi lisää.

Suomen rataverkon kunto heikkenee: tiedossa on uusia liikennerajoituksia kunnostamista kaipaaville osuuksille. Rajoitukset hidastaisivat niin matkustaja- kuin tavaraliikennettäkin, pahimmillaan joitakin ongelmaosuuksia saatetaan joutua jopa sulkemaan. Ratahallintokeskus on huolissaan rakenteiden uusimiseen tarkoitettujen määrärahojen supistumisesta.

Radantarkastusvaunu Emma kiertää helmikuusta joulukuuhun tutkimassa kiskojen kuntoa. Yleisesti ottaen tulos on kohtuullinen, mutta rapistumisen merkit on havaittu Emman näyttöjen äärellä, kertoo VR:n Radantarkastuspalvelujen johtava asiantuntija Kari Koskinen.

- Eri tarkastuskertojen välillä muutosnopeus on huomattavasti suurempi ja virheenesiintymistiheys kasvaa koko ajan. Samalla myöskin kunnossapitotarve lisääntyy ja tulee tavallaan tehottomuutta ja saatetaan jopa joutuu riskitilanteisiin siinä että muutoksia tulee niin nopeasti ettei ihminen kykene seuraamaan niitä, Koskinen sanoo.

Ratahallintokeskuksen mukaan noin viidennes rataverkosta on elinkaarensa lopussa ja vaatii investointeja. Muutamat pääradan osuudet tarvitsisivat uusimista välittömästi. Näitä ovat esimerkiksi Turun ja Toijalan välinen rata sekä pitkä Seinäjoki-Oulu-yhteys. Töiden rahoitus on kuitenkin vielä auki, toteaa Ratahallintokeskuksen rataverkko-osaston johtaja Markku Nummelin.

- Jonkin verran töitä meillä on käynnistymässä, mutta osittain työt jopa loppuvat kesken.

Rahaa ratojen uusimiseen tarvittaisiin ratahallintokeskuksen laskelmien mukaan 170 miljoonaa euroa vuodessa. Ensi vuodeksi rahaa on tulossa tämänhetkisten suunnitelmien mukaan sata miljoonaa.

- Sanotaan että muutamien vuosien kehityksellä tällainen vaje rahotuksessa voi olla hyvinkin hankala eli tulee liikennerajotuksia, Nummelin kuvaa.

Rajoitukset purevat matkustajaliikenteen parhaaseen kilpailuvalttiin eli nopeuteen. Tavaraliikenteessä vauhdin lisäksi vähenee myös kuljetettavan kuorman määrä. Äärimmillään ratojen rapistuminen voi johtaa joidenkin osuuksien sulkemiseen.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 03.05.2005)

Lue myös:

    Uusimmat