Rataverkon ikääntyminen lisää kunnostustarvetta

Liikennerajoitukset rautateillä yleistyvät yhä, vaikka rataverkon uudistustyöhön on saatu viime vuosina entistä enemmän määrärahoja. Syynä on rataverkon korkea keski-ikä, joka lisää kunnostustarvetta. Paineita lisää Euroopan rautateiden tavoite alentaa tuntuvasti radanpidon kustannuksia.

Suurimittainen ratojen perusparannus on tehty viimeksi 60-luvulla ja verkon keski-ikä nousee koko ajan. Vaikka pelkkään perusparannukseen satsataan normaalin kunnossapidon lisäksi tänä vuonna 1,1 miljardia, ovat liikennerajoitukset radoilla lisääntyneet ja lisääntynevät yhä.

Toisin sanoen junien huippunopeuksia joudutaan laskemaan ja akselipainoja keventämään eli tehokkuus laskee. Tilanne on ristiriidassa Euroopan rautateiden tavoitteen kanssa; pyrkimyksenä on jopa puolittaa radanpidon kustannukset, jotka ovat vuositasolla Euroopassa viitisen sataa miljardia markkaa. Tämä edellyttää paitsi urakoinnin tehokkuutta,myös rataverkon saamista ensiksi riittävän hyvälle lähtötasolle.

Parhaillaan kokoon rutistettava ensi vuoden budjetti vaikuttaa asiaan enemmän kuin luulisi;kitsastelu paitsi lisää rataverkon keski-ikää myös heikentää liikenteen sujuvuutta.
(MTV3/Timo Nurmi)


Lue myös:

    Uusimmat