Rataverkkoa perusparannetaan 1,4 miljardilla

Ratahallintokeskus perusparantaa junarataverkkoa eri puolilla maata kevään, kesän ja syksyn aikana kaikkiaan 1,4 miljardilla markalla. Suurin osa investoinneista kuluu ratojen päällysrakenteeseen, jota uusitaan lähes viimevuotiseen ennätystahtiin. Betonisia ratapölkkyjä asennetaan tänä vuonna noin 650 000 kappaletta, uusia kiskoja yli 200 kilometriä ja uusia vaihteita lähes sata kappaletta.

Parannustyöt hidastavat ajoittain liikennettä ja voivat aiheuttaa myöhästymisiä. Junien jatkoyhteydet pyritään kuitenkin säilyttämään ja joissakin tapauksissa järjestetään korvaava kuljetus linja-autolla.

Merkittävimmät työkohteet ovat Helsingin ja Tampereen sekä Tampereen ja Seinäjoen välillä, Seinäjoen ja Vaasan välillä, Tampereen-Oriveden rataosalla sekä rataosilla Toijala-Turku, Lahti-Kouvola, Kouvola-Pieksämäki, Kouvola-Kotka, Siilinjärvi-Iisalmi, Kokemäki-Pori, Karjaa-Hanko, Oulu-Tornio, Laurila-Rovaniemi, Särkänniemi-Joensuu ja Joensuu-Uimaharju. Ratapihoja uusitaan mm. Toijalassa ja Tampereella.

Ratoja sähköistetään Kokemäen ja Porin sekä Turun ja Toijalan väleillä. Sähköinen liikenne Poriin on tarkoitus aloittaa kesäkuussa sekä Turun ja Toijalan välillä ensi vuoden kesällä. Myös turvalaitteita uusitaan ja rakennetaan useilla rataosilla. Junien automaattista kulunvalvontaa laajennetaan siten, että tärkeimmillä pääradoilla järjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2001 loppuun mennessä. Järjestelmän on määrä kattaa koko rataverkko vuonna 2005.

Pääkaupunkiseudun mittavin kehittämishanke on kaupunkirata eli kahden lisäraiteen rakentaminen välille Helsinki-Huopalahti-Leppävaara. Kaupunkiradan on tarkoitus valmistua syksyksi 2001.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat