Rasismikohun keskelle joutunut Felix-mainoksen Josephine liikuttui: Olen suomalainen

Helmikuussa julkaistu Felix-ketsupin mainos, jossa tummaihoinen suomalainen Josephine kertoo pitävänsä kalastuksesta, on herättänyt valtavasti rasistista palautetta. Josephine kertoo kohun tulleen hänelle täytenä yllätyksenä.

– Kyllä se tuli aikamoisena pommina, en osannut yhtään odottaa moista mylläkkää. Mainoksenhan tarkoitus on olla positiivinen ja näyttää että Suomi on nykyään monimuotoinen maa, jossa elää vuonna 2016 kaiken näköisiä suomalaisia ihmisiä, Josephine kertoo MTV Uutisille.

Mainoksessa sanotaan, että "hänelle tärkeää on se fiilis, jonka tavoittaa kalastaessa. Felix tuntee Josephinen ja miljoonien muiden suomalaisten maun."

Asunut Suomessa koko ikänsä

 Eniten mainoksessa ihmisiä tuntui häiritsevän se, että suomalainen ihminen esitetään siinä jonain muuna kuin valkoihoisena henkilönä. Voimakkaat negatiiviset reaktiot ovat tuntuneet Josephinesta pahalta.

Hänen mielestään kommentit ovat olleet aika lapsellisia ja kertovat ennen kaikkea kommentoijien huonosta itsetunnosta. 

– Olen asunut Suomessa koko elämäni. Pienin väliajoin eriävästä ihonväristä kuitenkin muistutetaan, esimerkiksi huuteluna, työpaikan tai asunnon hakemisen yhteydessä. Suoranaista haukkumista en ollut kuitenkaan koskaan ennen kokenut.

– Pidän itseäni suomalaisena. Minun kohdalla erilaisuutta korostaa vain ihon väri, joka näköjään on joillekin iso ongelma. 

Kouluaikoina Josephine kertoo kohdanneensa pienimuotoista pilkkaamista, mutta kuuden sisaruksen kanssa eläminen ja miesvaltaisella keittiöalalla työskentely ovat kasvattaneet paksun nahan.

Rasistiset huutelut hän pyrkii yleensä sivuttamaan ja antamaan anteeksi. 

– Mutta eihän siihen totu, eikä pidäkään tottua.

Tuen määrä yllätti

Mainos julkaistiin helmikuussa, minkä jälkeen osa kuluttajista on kommentoinut mainosta rasistisin sanakääntein sosiaalisessa mediassa ja sanonut boikotoivansa Felix-tuotteita.

Felixin taustayhtiö Orkla Foods Finland ilmoitti Twitterissä, että heitä ei haittaa Felix-tuotteiden boikotti. Tämän jälkeen useat ihmiset alkoivat jakaa kuvia ostamistaan Felix-tuotteista osoittaakseen tukensa mainokselle ja Josephinelle.

Josephine kertookin yllättyneensä positiivisen palautteen määrästä ja tuntemattomien tuesta.

– Aika ristiriitaisissa fiiliksissä olen ollut tässä pari päivää. Muutaman ilon kyyneleenkin olen tirauttanut kaikista positiivisista palautteesta, joita olen saanut. Kiitos niistä. 

– On tärkeää että ihmiset puhuvat aiheesta, varsinkin kun rasismi on  Suomessa nyt hyvin pinnalla.

Rasistisia kommentteja Josephine ei ole sen sijaan lähtenyt lukemaan. Yksi aiheesta kirjoitetun jutun lukeminen riitti kertomaan kommenttien tasosta.

– Olen herkkä ihminen. Päätin yhden negatiivisen kirjoituksen lukemisen jälkeen,  että en niitä enempää lue. Ne eivät minun päivääni millään tavalla rikastuta eivätkä anna positiivista energiaa, Josephine sanoo.

Boikottia vaikea käsittää

Arkielämään kohu ei ole sen sijaan vaikuttanut. Josephine asuu suuressa kaupungissa Suomessa, mutta häntä ei juuri kadulla tunnisteta – ellei päähän osu mainoksessakin nähty hattu.

Hän kuitenkin toivoo, että jokainen voisi miettiä kahdesti, ennen kuin latelee haukkumismielessä mielipiteitään sosiaaliseen mediaan. 

– Minusta aikuisten ihmisten pitäisi pystyä keskustelemaan asioista internetissä korrektisti, eikä ivailla ja solvata toisia. On surullista, eikä sitä kautta ratkaista mitään tai saati kasveta ihmisenä.

– Minun on vaikeaa käsittää, miksi joku ryhtyy boikotoimaan Felixin tuotteita vain siksi, että mainoksessa esiintyy ei-valkoihoinen suomalainen. Ehkä ihmisten tulisi keskittyä vähän tärkeämpiin asioihin.

Lue myös:

    Uusimmat