Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tommi Mäkisen ja Toyotan WRC-tiimin uhkakuvat toteutumassa

/All Over Press
Julkaistu 11.03.2020 06:15
Toimittajan kuva

Toni Heinonen

Kansainvälinen autoliitto FIA julkisti tiistaina ensimmäiset tekniset säännöt, jotka otetaan käyttöön WRC-autoissa kaudella 2022.

WRC-autoissa – tai tarkemmin ottaen tulevissa Rally1-autoissa – aletaan käyttää hybriditeknologiaa vuonna 2022. Hybridimoottoreiden lisäksi autoihin tehdään muitakin muutoksia, joilla FIA pyrkii leikkaamaan kustannuksia.

Hybridimoottoreita koskevia sääntöjä hiotaan yhä, mutta muita teknisiä sääntöjä lyötiin lukkoon viime viikolla. Päätökset vievät WRC- eli Rally1-autoja askeleen kohti R5-luokituksen kilpureita.

Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen kertoi hiljattain MTV Urheilulle, että WRC-tiimeistä Hyundai ja M-Sport Ford olivat esittäneet toiveita R5-autojen teknologian hyödyntämisestä seuraavan sukupolven WRC-autoissa. Mäkinen totesi, ettei se välttämättä ole paras mahdollinen idea.

– He ovat saaneet päähänsä, että autot ovat liian kalliita ja blaa blaa. WRC-autot ovat kalliita, mutta jos me haluamme tehdä R5-autoa nopeamman auton, se ei onnistu R5-säännöillä. Se on ihan fakta. WRC-autoissa kaikki asiat ovat pykälää kovempia. Jos nämä huippumiehet laittaa ajamaan R5-autoilla, niistä rupeaa pyörät lentelemään pois. He ovat tottuneet ajamaan kaasu pohjassa, Mäkinen sanoi.

Hyundain ja M-Sportin toiveet ovat toteutumassa. Ja samalla Mäkisen uhkakuvat toteutuvat.

Vuoden 2022 autoihin tulee viisivaihteinen vaihdelaatikko, joka on samankaltainen kuin nykyisissä R5-autoissa. Lisäksi kilpureista poistetaan aktiivinen keskilukko, jota on hyödynnetty nykyisissä WRC-autoissa.

– Hyundai ja M-Sport ovat keksineet, että pudotetaan keskilukko pois. Nykyisiin autoihin otettiin keskilukko, koska se säästää voimansiirtoa, ja koska aiemmin vetoakseleita oli katkeillut. Nyt vetoakselit ovat alkaneet kestää. Kun keskilukko otetaan pois, "niitit" ovat paljon kovempia, koska välissä ei ole mitään joustoa, Mäkinen kertoi aiemmin MTV Urheilulle.

Tulevissa autoissa joustovaraa vähennetään, ja iskunvaimentimia yksinkertaistetaan. Lisäksi autojen aerodynamiikkaa parantavien osien määrä vähenee.

Näiden päätösten takia autojen mutkanopeudet lienevät pienempiä tulevaisuudessa.

Lukkoon lyödyt säännöt eivät varmasti ole Toyotan ja Mäkisen mieleen. Siirtyminen lähemmäksi R5-autoja passaa varmasti M-Sport Fordille ja Hyundaille, sillä niiltä molemmilta löytyy oma R5-luokituksen kilpuri ja rutkasti dataa autojen teknologiasta. Toyotalla tilanne on toinen, sillä tiimillä ei ole R5-autoa.

FIA:n mukaan vuoden 2022 autojen moottorisäännöt ja käyttöön otettavan hybriditeknologian tarkemmat yksityiskohdat esitetään kattojärjestön WRC-komissiolle toukokuussa. Säännöt on tarkoitus vahvistaa lopullisesti kesäkuussa.

Lisää aiheesta:

Rallin MM-sarjan pomolta painavaa tekstiä lajin nykytilasta – "Nämä ovat elintärkeitä aikoja"Entinen rallipomo paalutti tiukkaa tekstiä FIAn päättäjille: lyö Tommi Mäkisen johtamalle Toyotalle kovan haasteen – "Nyt on aika repiä kaikki"Tommi Mäkinen sai tahtonsa läpi – Toyotan WRC-tiimille ilouutinenEsapekka Lappi laukoo suorat sanat rallin MM-sarjan uudistuksista: "Näyttää ihan tyhmältä"Rallitähdeltä täysi tyrmäys uusille säännöille - "Kysyin heti pomoltani, että hyväksyitkö tämän paskan"Tommi Mäkiseltä ankara vastalause MM-kilpailijatallien suunnitelmille: "Autoista lentelee pyörät pois"
RalliTommi MäkinenUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • Eilen09:12
    MM-ralli

    Juha Kankkuselta raju laskelma: "Jos Jari-Matti olisi pystynyt..."

  • 1.11.10:53
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä valmistautunut kunnon selkäsaunaan: "Otan turpaan"

  • 1.11.08:02
    MM-ralli

    Suomen rallilegenda autonsa apuvälineestä: "Täysin laiton"

  • 31.10.19:47
    MM-ralli

    Esapekka Lappi kommentoi Kalle Rovanperän lähtöä – MM-sarjalle rajusti rapaa

  • 31.10.12:41
    MM-ralli

    Sami Pajarin rallitulevaisuuden yllä kysymysmerkkejä – "Hassulta tuntuisi"