Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

MM-rallipomolta iso uutinen: ”Tämä on ensimmäinen useista”

Rallin MM-sarjan autot ovat aiempaa useampien tavoitettavissa.
Rallin MM-sarjan autot ovat aiempaa useampien tavoitettavissa.IMAGO/PanoramiC/ All Over Press
Julkaistu 30.04.2024 11:28

Toni Heinonen

Rallin MM-sarjan pääluokassa pyritään tarjoamaan jatkossa enemmän näyttöpaikkoja tulevaisuuden lupauksille.

Yksi rallin MM-sarjan suurimmista ongelmista on se, että pääluokassa on vain kolme valmistajaa, jotka pystyvät tarjoamaan rajallisesti ajopaikkoja. Tämä on johtanut siihen, ettei pääluokassa ole juurikaan ollut vaihtuvuutta viime vuosina.

Pääluokan tuolileikissä on ollut mukana samat kuljettajat vuodesta toiseen. Toiveissa on, että jatkossa paikkoja olisi enemmän tarjolla, jotta mukaan saataisiin myös uusia tulokkaita.

Rallin MM-sarjan promootioyhtiö on aloittanut uuden projektin, jolla se pyrkii auttamaan lajin huipulle pyrkiviä kuskitoivoja. Ohjelma polkaistiin käyntiin viime viikolla, jolloin tiedotettiin latvialaisen Martins Sesksin osallistumisesta Puolan ja Latvian MM-ralleihin M-Sportin Ford Puma Rally1 -autolla.

Sesks pääsee ajamaan kumpaakin rallia varten kunnon testin. Puolan osakilpailussa hänen ajamassaan Fordissa ei ole hybridiyksikköä, mutta kotikisassaan Latviassa hän pääsee ajamaan täysiverisellä Rally1-autolla hybridibuustin kera.

WRC-promoottori on mukana rahoittamassa Sesksin ajamista Ford Pumalla. Promootioyhtiön tapahtumajohtajan Simon Larkinin mukaan Sesksin sopimus oli niin sanottu päänavaus.

– Tämä on osa uutta sitoutumistamme siihen, että investoimme kuljettajiin, jotta voimme rakentaa siltaa Rally2- ja Rally1-autojen välille. Näin voimme saada myös enemmän Rally1-autoja kisoihin, Larkin kertoo.

– Tämä on huikea uutinen. Tämä on ensimmäinen useista ilmoituksista vuonna 2024, Larkin lupaa.

Rallin MM-sarjan tulevaisuuden suuntaviivoja suunnitellaan parhaillaan. Samaan aikaan pohdinnassa ovat sekä autojen tulevat tekniset säännöt että MM-rallien konsepti.

LUE MYÖS: WRC-tähti antoi suoraa palautetta testaamastaan uudistetusta Toyotasta – "Mielipiteeni on melko selkeä"

Tässä kaikessa promoottorilla on merkittävä rooli, siinä missä Kansainvälisellä autoliitolla FIA:lla kuin valmistajillakin. Kaikki osapuolet haluavat nostaa MM-rallin uuteen kukoistukseen, mutta jokainen sidosryhmä katsoo asioita omasta vinkkelistään.

Larkin luottaa, että promootioyhtiö kykenee kantamaan oman kortensa kekoon.

– Kun puhutaan roolistamme promoottorina, me emme ole täydellisiä. Uskon, että jokaisen promoottorin tai kaupallisten oikeuksien haltijan pitää kehittyä jatkuvasti.  Jatkuva muutos, jatkuva keskustelu ja jatkuvat uudet aloitteet ovat välttämättömiä. Uskon, että meidän pitää tehdä vielä kovemmin hommia.

– Emme pelkää itsearviointia ja ymmärrämme, missä meidän on parannettava ja mihin suuntaan meidän on mentävä. Mutta kuten missä tahansa liiketoiminnassa, muutosta ei pysty tekemään yhdessä yössä. Mutta jos strategiamme on oikea, olemme varmoja, että voimme kääntää laivan yhdessä, Larkin sanoo.

Lisää aiheesta:

Rallin MM-sarjalle kammottava uutinen: Hyundai heitti pyyhkeen kehään – "Juna on jo lähtenyt asemalta"Rallin MM-sarjan pomolta painavaa tekstiä lajin nykytilasta – "Nämä ovat elintärkeitä aikoja"Rallin MM-sarjaan odotetaan mullistavaa uudistusta – Jari-Matti Latvalalta huima arvio aikataulusta: "Siihen pitää varautua"Tulinen puheenvuoro – WRC-tallipomo perää jättimuutosta: "Se pitäisi lopettaa kokonaan"Rallia uhkaa karu jama – Jari-Matti Latvalalta radikaali ehdotusKommentti: Rallipomolta kovia arvioita – mutta ne kuulostavat yltiöoptimistiselta sonnalta
MM-ralliM-SportRalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 06:26
    Kalle Rovanperä

    Toyotat loistovauhdissa Japanissa – näin kävi Kalle Rovanperän

  • 06:03
    Kalle Rovanperä

    Rallijännitys huipussaan: Tähän Kalle Rovanperä ei saa sortua

  • Eilen12:24
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperällä päänvaiva Japanissa – "Vähän tarjolla"

  • ti13:23
    Moottoriurheilu

    Juha Kankkunen intoutui hehkutukseen: "Nyt voimme juhlia"

  • ti06:03
    Kalle Rovanperä

    Kurkistus Rovanperän ja Ogierin pääkoppiin – MM-rallitaistossa poikkeuksellisia piirteitä