Rallin MM-sarjan pääluokassa pyritään tarjoamaan jatkossa enemmän näyttöpaikkoja tulevaisuuden lupauksille.
Yksi rallin MM-sarjan suurimmista ongelmista on se, että pääluokassa on vain kolme valmistajaa, jotka pystyvät tarjoamaan rajallisesti ajopaikkoja. Tämä on johtanut siihen, ettei pääluokassa ole juurikaan ollut vaihtuvuutta viime vuosina.
Pääluokan tuolileikissä on ollut mukana samat kuljettajat vuodesta toiseen. Toiveissa on, että jatkossa paikkoja olisi enemmän tarjolla, jotta mukaan saataisiin myös uusia tulokkaita.
Rallin MM-sarjan promootioyhtiö on aloittanut uuden projektin, jolla se pyrkii auttamaan lajin huipulle pyrkiviä kuskitoivoja. Ohjelma polkaistiin käyntiin viime viikolla, jolloin tiedotettiin latvialaisen Martins Sesksin osallistumisesta Puolan ja Latvian MM-ralleihin M-Sportin Ford Puma Rally1 -autolla.
Sesks pääsee ajamaan kumpaakin rallia varten kunnon testin. Puolan osakilpailussa hänen ajamassaan Fordissa ei ole hybridiyksikköä, mutta kotikisassaan Latviassa hän pääsee ajamaan täysiverisellä Rally1-autolla hybridibuustin kera.
WRC-promoottori on mukana rahoittamassa Sesksin ajamista Ford Pumalla. Promootioyhtiön tapahtumajohtajan Simon Larkinin mukaan Sesksin sopimus oli niin sanottu päänavaus.
– Tämä on osa uutta sitoutumistamme siihen, että investoimme kuljettajiin, jotta voimme rakentaa siltaa Rally2- ja Rally1-autojen välille. Näin voimme saada myös enemmän Rally1-autoja kisoihin, Larkin kertoo.
