Rallin MM-sarjassa saatiin taannoin valmiiksi sääntömuutokset, joiden on määrä astua voimaan kaudella 2022. Monet lajin parissa toimivat ovat maailmalla vallitsevan tilanteen vuoksi sitä mieltä, että muutoksia olisi syytä tarkastella vielä uudelleen – ja äkkiä.
LUE MYÖS: Rallin MM-sarjan suunnitelmille lykkäystä – "Ei järkeä julkaista teoreettista kalenteria"
Vuodesta 2017 käytössä olleet WRC-autot ovat historian nopempia rallitykkejä. Raakaa tehoa ei ehkä ole yhtä paljon kuin vaikkapa 1980-luvun B-ryhmäläisissä, mutta nykyautot ovat jousituksen ja aerodynamiikan ansiosta etenkin mutkissa nopeampia kuin mitkään edeltäjänsä.
Vuonna 2022 historian nopeimmista autoista otetaan askel taaksepäin kohti nykyisiä R5-autoja, jotka perustuvat WRC-autoja tiukemmin maanteillä nähtäviin tuotantomalleihin – tosin tämä askel ei ole aivan niin iso kuin Hyundai ja M-Sport olisivat toivoneet.
Vaikka tekniikkaa karsitaan melko kovalla kädellä, MM-sarjan pääluokan autojen on määrä liikkua vastedeskin nykyisen Global Race Engine -moottorin (GRE) siivittämänä, aivan kuten Tommi Mäkisen johtama Toyota oli toivonut. Lisäksi sen rinnalle tulee erillinen sähkömoottori.
Hyundai ja M-Sport olisivat toivoneet tehottomampaa R5-myllyä ennen muuta taloudellisten syiden vuoksi: GRE-moottorin hinnaksi arvioidaan noin 150 000 euroa, R5-moottorin noin 30 000 euroa. Samaisten arvioiden mukaan R5-moottorista voisi saada 10 000 euron lisäsatsauksella irti noin 350 hevosvoimaa, kun GRE-moottoreissa potkua on 380 hevosvoiman edestä.


