Rallin maailmanmestaruudet ratkottiin kaudella 2024 uusitulla, voimakkaasti kritisoidulla pistesysteemillä. Osaltaan tästä kritiikistä johtuen pistesysteemiä ollaan muuttamassa taas ensi kaudeksi. Tässä artikkelissa tarkastellaan, miten vuosi sitten tehty uudistus muutti MM-sarjaa kaudella 2024.
LUE MYÖS: Kommentti: Tässä on kohutun MM-ralliuudistuksen käsittämättömin yksityiskohta – lajipäättäjät pelkäävät Kalle Rovanperää?
Joulukuussa 2023 julkistettu uudistus sai osakseen voimakasta kritiikkiä heti alusta lähtien. Ylivoimaisesti suurin huolenaihe liittyi siihen, että osakilpailuvoitolla itsessään ei olisi enää mitään arvoa, ja tämän vuoksi monet pitivät uudistusta täysin käsittämättömänä.
Voittaja pystyi puhtaasti omalla tekemisellään saamaan vain viisi pistettä enemmän (30–25) kuin kisasta toiseksi eniten pisteitä keräävä kuljettaja. Kun tämän erotuksen suhteuttaa jaossa olleisiin pisteisiin, voitosta ei palkittu vuosina 1979–2023 käytössä olleiden kuuden pistesysteemin aikana kertaakaan niin huonosti kuin nyt.
Kauden mittaan kävikin neljästi niin, että lopputuloksissa huonommin sijoittunut sai enemmän pisteitä kuin kisan voittaja. Toisaalta mestaruudet menivät kuitenkin oikeisiin osoitteisiin. Thierry Neuville oli kuljettajista selkeästi paras ja tasaisin, Toyota taas kokonaisuutena Hyundaita vakuuttavampi.
Alla olevassa kuvaajassa on esitetty, miten pisteet jakautuivat yleiskilpailusijoitusten mukaan tänä vuonna ja toisaalta edellisen, vuosina 2017–2023 käytössä olleen pistesysteemin aikana.
Erityisesti keskeyttäneet kuljettajat pääsivät hyötymään voittajien kustannuksella – varsinkin avokätisesti jaettujen sunnuntaipisteiden muodossa.
Yksi selitys on se, että kauden 13 voitosta peräti kahdeksan meni sellaisille kuljettajille, jotka eivät ajaneet täyttä kautta. Kuljettajasopimuksiin on monesti kirjattu jonkinlainen voittobonus, joka voi parhaiden kuljettajien tapauksessa olla useita satoja tuhansia euroja. Kynnys tavoitella henkilökohtaisesta näkökulmsta tarpeettomia lisäpisteitä voi tämän bonuksen menettämisen uhalla tuntua tarpeettomalta.
Kisavoittajat saavuttivat tämän kauden aikana yhteensä 313 pistettä, kun maksimi olisi ollut 390. Prosenteiksi muutettuna tämä tarkoittaa 80:tä. Huomionarvoista on, että vuosina 2017–2023 voittajien osuus maksimipisteistä jäi huonoimmillaankin 88 prosenttiin, ja koko seitsemän vuoden jaksolta se oli 92 prosenttia.
Vuosina 2017–2023 kisavoittajat tekivät torstaista lauantaihin pohja-ajan noin joka kolmannelle (34 prosenttia) ajetuista erikoiskokeista. Pohja-aikojen osuus oli täsmälleen sama myös sunnuntaisin ajetuista erikoiskokeista. Kaikista voittajien tekemistä pohja-ajoista 19 prosenttia tuli sunnunutaisin.
Tänä vuonna kisavoittajat olivat torstai-lauantaipäivinä nopeimpia 30 prosentilla ajetuista erikoiskokeista, mutta sunnuntaisin vain 12 prosentilla. Kaikista voittajien tekemistä pohja-ajoista enää yhdeksän prosenttia tuli sunnuntaisin.
Jos kisavoittajien ero pohja-aikaan oli torstai-lauantaipäivien erikoiskokeilla keskimäärin 0,11 sekuntia kilometrillä, sunnuntaipäivinä se oli 0,24. Vertailun vuoksi: hybridiaikakauden kahdella edellisellä kaudella (2022–2023) vastaavat lukemat olivat 0,07 ja 0,22.
Yksittäiselle kuljettajalle jaossa olleista 156 sunnuntaitaipisteestä – päiväpisteet ja Power Stage -pisteet yhteensä – voittajat saavuttivat tänä vuonna vain hieman yli puolet (56% ) eli 87.
kausi: | voittajien yhteispisteet: | maksimipisteet: | osuus maksimeista: |
2017 | 342 | 390 | 88% |
2018 | 361 | 390 | 93% |
2019 | 368 | 390 | 94% |
2020 | 186 | 205 | 91% |
2021 | 336 | 360 | 93% |
2022 | 362 | 390 | 93% |
2023 | 362 | 390 | 93% |
2024 | 313 | 390 | 80% |