Rallin maailmanmestaruudet ratkottiin kaudella 2024 uusitulla, voimakkaasti kritisoidulla pistesysteemillä. Osaltaan tästä kritiikistä johtuen pistesysteemiä ollaan muuttamassa taas ensi kaudeksi. Tässä artikkelissa tarkastellaan, miten vuosi sitten tehty uudistus muutti MM-sarjaa kaudella 2024.
LUE MYÖS: Kommentti: Tässä on kohutun MM-ralliuudistuksen käsittämättömin yksityiskohta – lajipäättäjät pelkäävät Kalle Rovanperää?
Joulukuussa 2023 julkistettu uudistus sai osakseen voimakasta kritiikkiä heti alusta lähtien. Ylivoimaisesti suurin huolenaihe liittyi siihen, että osakilpailuvoitolla itsessään ei olisi enää mitään arvoa, ja tämän vuoksi monet pitivät uudistusta täysin käsittämättömänä.
Voittaja pystyi puhtaasti omalla tekemisellään saamaan vain viisi pistettä enemmän (30–25) kuin kisasta toiseksi eniten pisteitä keräävä kuljettaja. Kun tämän erotuksen suhteuttaa jaossa olleisiin pisteisiin, voitosta ei palkittu vuosina 1979–2023 käytössä olleiden kuuden pistesysteemin aikana kertaakaan niin huonosti kuin nyt.
Kauden mittaan kävikin neljästi niin, että lopputuloksissa huonommin sijoittunut sai enemmän pisteitä kuin kisan voittaja. Toisaalta mestaruudet menivät kuitenkin oikeisiin osoitteisiin. Thierry Neuville oli kuljettajista selkeästi paras ja tasaisin, Toyota taas kokonaisuutena Hyundaita vakuuttavampi.


