Rallin MM-sarjaan ensi kaudeksi kaavailtu aika-ajouudistus ei läpäissyt Kansainvälisen autoliiton ylimmän päätöksentekoelimen, Maailman moottoriurheiluneuvoston äänestystä. Kalle Rovanperälle tämä tietänee viime kauden autuuden jälkeen paluuta aiemmin tutuksi tulleeseen auramiehen rooliinsa. Rovanperän osa-aikainen viime kausi näytti, minkälainen ero lähtöpaikoista voi muodostua ja miksi MM-sarjan kärkimiehet jaksavat aina muistuttaa lähtöpaikkansa tuomasta haitasta.
LUE MYÖS: "Thierry Neuville selvisi säikähdyksellä" – asiantuntija hämmästelee Hyundain munausta MM-rallin kohutapauksessa
Ensi kauden MM-rallien yhteyteen väläytettiin niin sanotun aika-ajoerikoiskokeen palauttamista. Formaatti oli käytössä viimeksi vuosina 2012–2013.
Käytännössä MM-sarjan kärkikolmikko olisi ajanut torstain testi-ek:lla lähtöpaikoista perjantaipäivälle: parhaan ajan tehnyt kuljettaja olisi saanut valita haluamansa paikan ensimmäiseksi, toiseksi tai kolmanneksi ja niin edelleen. Muut kuljettajat olisivat lähteneet tämän kolmikon perässä MM-sarjasijoitusten mukaisessa järjestyksessä.
Nyt tämä uudistus siis torpattiin, ja kaikki perjantain lähtöpaikat jaetaan vastedeskin kuljettajien MM-sarjasijoitusten mukaan samalla kaavalla kuin vuodesta 2017 lähtien.
Ensi vuonna taas täyden MM-ohjelman ajava, vuosina 2022–2023 mestaruuden voittanut Rovanperä on lähtökohtaisesti suurin mestarisuosikki. Tämän vuoksi Rovanperä on myös todennäköisin vaihtoehto perjantain ensimmäiselle lähtöpaikalle, joka varsinkin lumi- ja sorakisoissa on monesti kaikkea muuta kuin toivottu.

