Rallin MM-sarjaa uhkaa sokkipäätös – M-Sportin omistaja lausui synkkää tekstiä: "Toivottavasti löydämme keinon"

Onko M-Sportin aika MM-rallissa kohta ohi? Tallipomo Malcolm Wilson myöntää suuret haasteet 5:01
Onko M-Sportin aika MM-rallissa ohi? Omistaja Malcolm Wilson myöntää suuret vaikeudet.

M-Sportin rallitiimin omistaja Malcolm Wilson maalasi MTV Urheilun haastattelussa varsin synkkää kuvaa tallinsa tilanteesta.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Portugalin MM-ralli 9.-12.5.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Monet hieraisivat Kreikan MM-rallin alla silmiään luettuaan Pierre-Louis Loubet'n kommenteista ranskalaislehti Corse Matinille.

– Ensi vuonna MM-sarjassa talleja on vain kaksi. Fordin mahdollisuudet jatkaa MM-sarjassa ovat pienet. Tallien tulee ilmoittaa päätöksestään FIAlle viimeistään syyskuun loppuun mennessä, eli sitten tiedämme tarkemmin.

M-Sportin tulevaisuus on ollut MM-sarjaa koskevassa uutisoinnissa eräänlainen ikuisuusaihe jo vuosien ajan, ja tällä kaudella aiheesta on puhuttu erityisesti siksi, että talli on ajautunut toistuvien tekniikkamurheiden vuoksi melkoiseen syöksykierteeseen.

Siihen nähden onkin hämmentävää, että talliin täksi vuodeksi Red Bullin mahdollistamana palannut Ott Tänak on kuljettajien MM-pisteissä neljäntenä, vain 15 pisteen päässä viime vuosien Hyundai-tallikaveristaan Thierry Neuvillesta. Valmistajien puolella M-Sport on Tänakin johdolla onnistunut takaiskuista huolimatta venyttämään kaikkien aikojen pisteputkensa jo 291 osakilpailun mittaiseksi. Putki alkoi kauden 2001 viimeisessä osakilpailussa Walesissa.

Tämän kauden suuri tavoite, Tänakin henkilökohtainen maailmanmestaruus, on kuitenkin karannut tavoittamattomiin. Wilsonin mukaan tunnelma tallissa on apea.

– Lienee paikallaan sanoa, että tämä kausi ei ole sujunut niin kuin minä toivoin eikä varmasti niin kuin Ott olisi toivonut. Olemme kilpailukykyisiä, mutta samaan aikaan meillä on ongelmia, joita ainakaan minä en osannut odottaa.

– Nämä ovat hyvin vaikeita aikoja tallille. Kun tällaista tapahtuu, on väistämätöntä, että sitä yrittää vain entistäkin kovemmin. Mutta mikä surullista, vaikka teemme nyt niin, emme tunnu saavan palkintoa siitä ylimääräisestä sitoutumisesta ja työpanoksesta. 

Vaikeuksista huolimatta Wilsonin usko joukkoihinsa ei ole horjunut.

– Olen ollut tässä tilanteessa ennenkin. Rallin MM-sarja on minun elämäni, enkä aio antaa vielä periksi. Tiedän, että ympärilläni on sellaisia ihmisiä ja sellainen tiimi, että meidän on mahdollista nousta tästä. Tämä on vaikeaa meille kaikille, kun teemme kaikkemme emmekä silti saa minkäänlaista suotuisaa tulosta aikaiseksi. Välillä tulee pohja-aikoja, mutta ne eivät johda mihinkään. Olen pahoillani työntekijöideni puolesta. Tiedän, miten kovasti he tekevät töitä.

Massiivinen takamatka

Dramaattiset kuvat Ott Tänakista – virolainen joutui korjaushommiin 1:26
Dramaattista kuvaa Ott Tänakista – virolainen joutui korjaushommiin 

Wilsonilla riittää mietittävää urheilupuolen lisäksi myös talouspuolella. Tallin tiedetään antavan jo resurssienkin puolesta tuntuvasti tasoitusta autotehtaiden vahvasti tukemille Toyotalle ja Hyundaille.

Kun sarjan mahtitallien vuosibudjetit liikkuvat arvioiden mukaan noin 50–70 miljoonassa eurossa, koko M-Sport-konsernin liikevaihto oli viime vuoden lopussa päättyneellä tilikaudella 56 miljoonaa euroa. Asiantuntija-arvioiden mukaan M-Sportin MM-rallibudjetti voisi tällä hetkellä liikkua noin 25–30 miljoonassa eurossa.

– Tässä hetkessä on todella vaikeaa. Aikaisempi budjettimallimme perustui WRC-autojen myymiseen. Se piti meidät korkealla tasolla. Tavanomaisesti kaupaksi meni 8–14 autoa vuodessa. Näitä uuden sukupolven Rally1-autoja on valitettavasti myyty vain yksi 18 kuukaudessa. Bisnesmallimme ei toimi Rally1-autojen kanssa, Wilson myöntää.

Konsernitasolla M-Sport tekee kuitenkin vuodesta toiseen voittoa. Pahinta koronavuotta lukuun ottamatta yhtiön nettotulos on pyörinyt viime vuodet 4–4,5 miljoonan euron tietämissä, ja vuonna 2020:kin tulos oli voitollinen.

Rallipuolella M-Sportin rahantekokone takavuosina oli WRC2-luokassa käytetty Fiesta R5, joka oli vielä vuonna 2017 MM-sarjan kakkosluokan käytetyin auto 38 prosentin osuudella. Nykyinen Rally2-versio ei ole mennyt kaupaksi ollenkaan yhtä hyvin, ja markkinajohtaja Skoda täyttää lähtöluettelot kisasta toiseen. Tshekkimerkin osuus tämän kauden MM-rallien osallistujista on ollut huimat 60 prosenttia.

M-Sportin vetäytyminen pääluokasta ei Wilsonin lausuntojen perusteella ole täysin poissuljettu vaihtoehto, mutta se pyritään välttämään kaikin keinoin.

– Kuten sanoin, en aio antaa periksi, mutta on sanottava, että on vaikeaa jatkaa tasolla, jolla haluaisimme voida jatkaa. Joinakin aikaisempina vuosina asiat ovat venyneet joulukuulle. En halua, että nyt käy niin. Olemme aloittaneet aikaisemmin, ja toivottavasti löydämme keinon pysyä mukana tässä hienossa lajissa, Wilson sanoo.

Neljän suosituimman automerkin osuus R5-/Rally2-osallistujista MM-sarjassa:

 FordSkodaCitroënHyundai
201738%31%13%4%
201832%41%8%10%
201924%48%9%8%
202017%43%15%13%
202114%49%15%9%
202212%50%12%16%
202313%60%9%14%

 

Lue myös:

    MM-rallivideot

    Uusimmat