Näkökulma: Sébastien Loeb teki rallin MM-sarjalle massiivisen palveluksen – kunhan Tommi Mäkisen synkät sanat Ott Tänakista eivät enää toistu

1:46
Muistatko tämän? Taas yksi tekniikkavika: keskeytys Walesin MM-rallin kärkipaikalta vuonna 2018 oli Ott Tänakille raju takaisku

Rallin MM-sarjaa vuodet 2004–2012 dominoineen Sébastien Loebin sanottiin Citroën-valtakautensa aikana tuhonneen rallin MM-sarjan. Nyt 48-vuotias Loeb maksoi Ott Tänakin M-Sport-siirron myötä sarjalle ainakin jotain takaisin, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

Tänakin paluu M-Sportille viiden vuoden tauon jälkeen ei ollut viime viikkojen ja kuukausien tapahtumien valossa enää yllätys. Mutta olisiko Tänak ollut halukas lähtemään M-Sportille ilman Loebia?

Tammikuussa Monte Carlossa uransa 80. MM-rallivoiton ottanut legenda oli läpi vuoden 2022 se, joka osoitti, että tallin Pumassa on vauhtia. Pelkästään Craig Breenin, Gus Greensmithin ja kumppaneiden suoritusten perusteella kynnys tähän haasteeseen tarttumiseen olisi ollut huomattavasti korkeampi.

Nyt MM-sarjan kaikissa kolmessa tallissa on vähintään yksi sellainen koko kauden ajava kuljettaja, joka on myös uskottava mestarikandidaatti. Kun säännötkään eivät muutu, viime kuukausien tuolileikki – ja Tänakin M-Sport-pesti sen huipennuksena – oli parasta, mitä lajille saattoi toivoa.

Se, että Tänakin vaihtoehdot ensi kaudeksi olivat kaikki tai ei mitään, oli selvää viimeistään Japanin MM-rallista lähtien. Tänak sanoi tuolloin kaipaavansa mahdollisuutta taistella maailmanmestaruudesta. Pelkästään yksittäisiä kisoja ajamalla tämä on tunnetusti sula mahdottomuus, ja yksittäiset voitot eivät urallaan jo maailmanmestaruuden voittaneen Tänakin nälkää tyydytä.

Hän haluaa tuntuvan korvauksen – paitsi taloudellisen myös urheilullisen – siitä, että viettää vuodessa satoja päiviä poissa perheensä luota.

Iso luuta lakaisee M-Sportilla

Pohdinnat siitä, mihin Pumalla voisi koko kauden mitassa yltää, voidaan Tänakin sopimuksen myötä nyt lopettaa. Auton todellisen suorituskyvyn lisäksi ensi kausi paljastaa sen, mihin M-Sportista loppujen lopuksi on.

Tallin toiminta on ollut viime vuosina paikoin erittäin epäammattimaista. Ratkaisut on tehty pelkästään talous edellä, ja urheilullinen jälki on ollut pahimmillaan vaivaannuttavaa ja surkuhupaisaakin seurattavaa.

Kun Tänak palaa talliin, hänelle ei kelpaa mikään muu kuin paras. Selitykset eivät enää auta. Tämä on käynyt varsin nopeasti selväksi myös tallin päämajan Dovenby Hallin käytävillä.

– Ottin läsnäolo on vain muutamassa päivässä osoittanut meille, millä tasolla meidän täytyy olla yltääkseemme voittoihin, tallin omistava Malcolm Wilson sanoi torstaina julkaistussa sopimustiedotteessa.

Tänak ajaa M-Sportilla vain henkilökohtaisesta kunniasta. Tallimenestykselle ei tarvitse uhrata ensi vuonna ajatustakaan, ja tämä on mestaruuskamppailussa eduksi varsinkin niissä kilpailuissa, joissa sekuntitaistelu jatkuu pitkälle viikonloppuun; Tänak saa tuolloin vapaasti määrittää oman riskitasonsa ja ajaa sen puitteissa haluamallaan tavalla.

Lapsi, joka ei saanut olla lapsi

Aina kun Tänak vaihtaa tallia, esiin nostetaan hänen persoonansa. M-Sportin tapauksessa tilanne on sikäli omanlaisensa, että ensimmäisen kerran Dovenby Hallin pääovista jo vuonna 2009 sisään astunut Tänak on heidän oma kasvattinsa.

Hän on vuosien saatossa antanut useammankin työkaverinsa kuulla kunniansa. Onko tämä asiallista tai hyväksyttävää? Asiallista ei, hyväksyttävyys riippuu siitä, keneltä kysyy. Yhtä kaikki, jokainen M-Sportin työntekijä tietää, mitä tuleman pitää.

Vaatimustaso tulee olemaan tapissa päivästä toiseen.

Loppujen lopuksihan Tänak on vain oma itsensä. Ei rallissa voi pärjätä esittämällä jotain muuta. Hän on kertonut olleensa itsepäinen lapsesta asti. Hän oli lapsi, jonka ei varsinaisesti annettu olla lapsi. Häntä haukkuivat niin vanhemmat kuin muutkin tukijat.

Siinä ympäristössä ja ilmapiirissä, jossa Tänak kasvoi, ei kannattanut ihan heti alkaa tuuletella tai huudella ulospäin, koska seuraavat haukut vaanivat aina jo seuraavan mutkan takana.

Hänen elämästään kertovassa dokumenttielokuvassa kuultiin tältä osin paljon puhuva tarina. Tänak oli sijoittunut elämänsä toisessa rallikilpailussa toiseksi. Kaikilla muilla oli kilpailukokemusta 10–15 vuoden verran.

– Tarkoittaako tämä sitä, etten osaa ajaa? Tänak kysyi Ivar-isältään.

Tällaisessa mankelissa oppii helposti itsekin hoitamaan epäonnistumiset vastaavalla tavalla. Tänak on itse myöntänyt, että tie huipulle – ja huipulla – olisi ehkä ollut helpompi, jos hän olisi matkan varrella ollut edes hieman suostuvaisempi kompromisseihin.

Mutta voi myös perustellusti kysyä, olisiko silloin ollut tietä huipulle ylipäätään.

Sanat, jotka toistuivat turhan usein

Suomessa virolainen saavutti ristiriitaisen maineensa pitkälti kahdella Toyota-kaudellaan. Suhtautuminen Tänakiin lienee Suomenlahden tällä puolen nyrpeää siksi, että hän asettui vuosina 2018–2019 useaan otteeseen poikkiteloin Tommi Mäkisen johtaman ”suomalaistallin” kanssa.

Toyota toki tarjosi Tänakille lopulta maailmanmestaruuden arvoisen auton, mutta sitä ennen piti tehdä melkoinen määrä töitä. Ja Tänakilla oli siinä oma, merkittävä roolinsa.

Tänak tunnetaan kuljettajien keskuudessa yhtenä sarjan parhaista mekaanikoista, joka ymmärtää syvällisesti autojen tekniikkaa. Tältä pohjalta häntä on myös kehuttu erinomaiseksi testikuljettajaksi. Heti ensimmäisellä Toyota-kaudellaan Tänak osoitti arvonsa kehittämällä muun muassa iskunvaimennusta ja alustageometriaa niin, että Yariksesta saatiin irti enemmän vetopitoa kuin tallissa oli ennen hänen työpanostaan osattu kuvitellakaan.

Suurimmat ongelmat olivat kuitenkin luotettavuuspuolella. Tänakille sattui Toyota-vuosina lukuisia teknisiä vikoja, jotka maksoivat hänelle kauden 2018 mestaruuden. Auto hajosi useita kertoja kirjaimellisesti keskellä tietä, ja varsinaiset ajovirheet olivat vähissä. Tekniikkamurheiden hinta kohosi kahden vuoden aikana satoihin MM-pisteisiin.

Toyotan julkaisemissa tiedotteissa toistuikin tuolloin tallipäällikkö Mäkisen lausumana yksi ja sama viesti turhan usein.

What happened to Ott was obviously very disappointing. Se, mitä Ottille tapahtui, oli tietysti suuri pettymys.

Koko MM-sarjan kannalta on syytä toivoa, ettei M-Sport-projektista tule sellainen.

Lue myös:

    MM-rallivideot

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja