Mainos

Raju dieetti sai pyörtymään salille! 30 kiloa laihduttanut suomalaisnainen puhuu nyt säännöllisen syömisen puolesta

Epäterveelliset elämäntavat taakseen jättänyt nainen peräänkuuluttaa maalaisjärjen käyttöä rajoittavien neuvojen sijaan. Herkuttelukin on sallittua, kunhan se pysyy kohtuudessa.

Kun turkulaisen Amra Halilovicin, 23, vaaka näytti 95 kiloa ja vartalo ei enää tuntunut omalta, hän päätti, että asiaan olisi tultava muutos.

– Heräsin siihen todellisuuteen, että jokainen meistä ansaitsee mahdollisuuden. Hyviähän me kaikki ollaan, se on itsestään kiinni, Halilovic toteaa.

Kaikki lähti aikoinaan luokkakaverin kanssa tehdystä uudenvuodenlupauksesta. Kaverukset tekivät päätöksen, että vuonna 2014 he lähtisivät kuntosalille. Tietämys ruokavaliosta ja treenaamisesta olivat kuitenkin puutteellisia ja tulokset jäivät laihoiksi.

Elämänmuutos sai kuitenkin kunnolla tulta alleen reilu vuosi sitten, kun Halilovic tapasi nykyisen miehensä, voimannostossa ja kehonrakennuksessa kilpailleen personal trainerin. Miehen tietotaidon avulla naisen ruokavalio ja liikuntatottumukset laitettiin kuntoon ja tuloksia alkoi syntyä. Reilun vuoden aikana paino on tippunut jo huikeat kolmekymmentä kiloa.

Raju dieetti sai pyrtymään kuntosalille

Halilovic on harrastanut pienestä pitäen liikuntaa, muun muassa tanssia ja salibandya. Harrastukset jäivät kuitenkin pitkälle tauolle, kun nainen sai teini-iässä kahden vuoden urheilukiellon nilkkaongelmien vuoksi.

– Siitä alkoi huono kierre, liikunta jäi ja söin tosi huonosti. Sitten rehellisesti sanottuna luovutin ja lihoin vuodessa 32 kiloa.

Noussut vaa’an lukema ja muuttunut peilikuva saivat naisen kuitenkin ottamaan itseään niskasta kiinni.

– Urheilu oli aina kuulunut elämääni ja halusin tehdä taas sitä, mikä tekee minut onnelliseksi, nainen toteaa. 

Laihdutusurakka ei alkanut aivan perinteisin keinoin, vaan Halilovic teki miehensä kanssa päätöksen ketoosidieetille lähtemisestä. Parin kuukauden ajan nainen ei syönyt käytännössä lainkaan hiilihydraatteja, ainoastaan proteiinia ja hyvänlaatuisia rasvoja. Paino putosi rajun dieetin ansiosta parissa kuukaudessa 18 kiloa, mutta sillä oli myös omat seurauksensa. Raju dieetti ja kova treeni saivat naisen pyörtymään kuntosalille.

– Vedin koko ajan kovia treenejä ja yritin nostaa tuloksia joka viikko, mutta en syönyt lainkaan hiilihydraatteja. Silloin päätin, että oma terveys menee dieetin edelle. Kokeilin sitä pari kuukautta ja se riitti. Nyt keskityn syömään säännöllisesti.

Nykyisin nainen nauttii perusterveellistä ruokaa ja pyrkii rajoittamaan sokerinsaantia. Vaikka paino on tippunut huimasti, tavoitteessa ei Halilovicin mukaan aivan vielä olla. Tarkoituksena on pudottaa vielä hieman painoa, jonka jälkeen tarkoituksena on ryhtyä keräämään lihasmassaa.

– Olen tutustunut voimanostoharrastajiin ja minulle on tullut yhä enemmän sellainen olo, että tämä on oma juttu, Halilovic kertoo ja lisää, että tulevaisuudessa hänet saatetaan nähdä kilpailemassa voimanostossa.

Tulokset eivät synny väkisin tekemällä 

Pitkäkestoinen laihdutusurakka toi väistämättä mukanaan myös motivaatio-ongelmia. Näistä vaikeuksista oppineena Halilovic neuvoo ihmisiä asettamaan pienempiä tavoitteita ja palkitsemaan itsensä hyvistä saavutuksista. Nainen peräänkuuluttaakin maalaisjärjen käyttöä liian rajoittavien ohjeiden sijaan. Vaikka nämä neuvot on syytä muistaa, tärkeintä loppujen lopuksi on kuitenkin oma tahto.

– Kaikki lähtee omasta itsestä, eikä kukaan muu voi päättää puolestasi asioita, Halilovic toteaa. 

Halilovic on myös sitä mieltä, että tulokset eivät synny väkisin. Jos keho tuntuu kaipaavan lepoa, nainen pitää lepopäivän tai pyrkii venyttelemään salitreenin sijaan. Voimailusta kiinnostunut nainen kertoo, että vaikka laihtuminen ei ole muuttanut häntä ihmisenä, uusien elämäntapojen ansiosta hän on pirteämpi ja voi paremmin sekä fyysisesti että henkisesti.

Hän suositteleekin kaikkia unohtamaan tekosyyt, sillä jokaisella on taatusti aina aikaa tunnin urheilulle.

– Syö säännöllisesti, se vaikuttaa jo moneen asiaan. Ja suoraan itsevarmana salilla, äläkä välitä muiden mielipiteistä. Treenaat itseäsi, et muita varten, Halilovic kiteyttää.

Videolla Hanna Partanen neuvoo, millainen annoskoko on sopiva.

1:29

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.