Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

"Kahden mestaruuden vuosi" avaa talleille valtavan mahdollisuuden – F1-pomo paljastaa, miten rohkea peliliike toi Schumacherille ensimmäisen tittelin

imago/WEREK/ All Over Press
Julkaistu 07.03.2020 12:55
Toimittajan kuva

Ville-Veikko Valta

ville-veikko.valta@mtv.fi

@veksiveksi

Alkava F1-kausi on poikkeuksellinen autojen kehityksen kannalta. Kaudeksi 2021 tehtävien merkittävien sääntömuutosten vuoksi tallien on tasapainoiltava nykyisen ja tulevan välillä.

F1-tallien on samaan aikaan kehitettävä nykyistä autoaan ollakseen kilpailukykyinen tällä kaudella, mutta pidettävä myös huolta, että ne ovat valmiita ensi vuonna tulevaan sääntömullistukseen.

Samalla isoille talleille kuten Mercedekselle, Ferrarille ja Red Bullille nyt on oikea hetki panostaa rahallisesti kehitystyöhön, sillä F1-sarjaan on tulossa budjettikatto tasoittamaan valtavaksi revenneitä taloudellisia eroja eri tallien välillä.

– Tänä vuonna taistellaan kahden kauden mestaruudesta, Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff kuvailee Reutersille kehitystyön tärkeyttä.

– Vuodeksi 2021 tulee valtava sääntömuutos, joten resurssien kohdentaminen on ratkaisevan tärkeää. Jos (kehitystyössä) epäonnistuu ja jää kuukausia jälkeen muista, saattaa pudota puoli sekuntia kärjen vauhdista.

Monelle pienemmälle tallille iso kysymys on se, missä vaiheessa kautta katseet ja etenkin resurssit suunnataan jo täysillä seuraavaan kauteen.

Tämänkaltaisten tilanteiden kokenein kettu työskentelee tällä hetkellä F1-organisaation moottoriurheilujohtajana. Muun muassa Ferrarin ja Benettonin teknisenä johtajana urallaan toiminut Ross Brawn kertoo, miten peliliike tallin johdossa auttoi Michael Schumacherin uransa ensimmäiseen mestaruuteen seuraavana vuonna.

– Minulla on ollut vuosia, kun olen sanonut alusta saakka, että "vedetään kausi tällä autolla, koska ensi vuosi tuo isoja mahdollisuuksia", Brawn sanoo Reutersille.

Brawn käski kylmästi Benettonin pääsuunnittelijan Rory Byrnelle jo varhaisessa vaiheessa kautta unohtaa vuoden 1993 auton kehitystyön. Keskittyminen oli ohjattava jo vuoden 1994 autoon.

– Uudet säännöt, uusia mahdollisuuksia… Rory keskittyi täydellisesti vuoden -94 autoon ja se toi (Schumacherille) maailmanmestaruuden. Jos on valmis uhrauksiin ja resursseja löytyy, se saattaa olla kannattavaa, Brawn kuvailee.

"Siitä ei ole epäilystäkään"

16.1.15593848

Brawnin nimellä kulkenut F1-talli hyötyi erityisellä tavalla sääntömuutoksesta vuonna 2009, kun Ferrari ja McLaren olivat taistelleet edellisenä kautena mestaruudesta kalkkiviivoille asti.

– Siitä ei ole epäilystäkään, että ne eivät laittaneet sellaisia resursseja seuraavan vuoden autoon niin kuin me teimme. 

Kun tupladiffuusorit salliva sääntöuudistus astui voimaan, pikkutalli Brawn oli puoli kierrosta muita edellä kehitystyössään. Kausi toi mestaruuden Jenson Buttonille.

– Se on jokaisen tallin erikseen päätettävä, mutta mahdollisuus on olemassa, Brawn sanoo.

Brawnin metodin on ottanut käyttöön pienemistä talleista ainakin Racing Point, joka on käytännössä kopioinut Mercedeksen viime vuoden auton keskittäessään kehitystyönsä jo ensi kauteen, jolloin talli tunnetaan Aston Martinin nimellä.

LUE MYÖS: F1-tähti linjasi pian alkavan sopimusruletin marssijärjestyksen – mihin unohtui Valtteri Bottas?

LUE MYÖS: Räikkösen kuntovalmentaja muistaa F1-kuskien epäeettisen kohtelun: "Robert Kubica näytti luurangolta – Kimillä sama tilanne"

Viime kaudella vaivaisen yhden pisteen saalistanut Williams ei ainakaan tunnusta tekevänsä samoin. Sille tärkeämpää on nyt puhdistaa umpisurkealla viime kaudella ryvettynyt maineensa.

– Meidän on pakko jatkaa automme FW43:n kehittämistä, koska tämä vuosi on ratkaisevan tärkeä tallillemme, tallipäällikkö Claire Williams sanoo.

Lisää aiheesta:

Max Verstappenin purkupykälä paljastui – Red Bullin kohtalonhetket vain viikkojen päässä: "Siitä koituu seurauksia"Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin hapuilu paljasti Red Bull -pomolle Mercedeksen ongelman: "Ottavat riskejä"Entinen F1-pomo laukoo todella kovaa tekstiä: floppitallin miljardööriomistaja menetti omiensa luottamuksen – "On vain hänen tapansa tai ei tapaa ollenkaan"Murskaava Mercedes tekee jo peliliikkeitä kautta 2022 silmällä pitäen: nykyauton kehitystyö lopetettiin ajat sittenFormulapomo McLarenin ja Williamsin alamäestä: “F1 ei tunne armoa”Räikkösen pomolta paljastus: uudet kokeilut olivatkin ensi vuoden autoon
F1MercedesFerrariUrheilu
Ross Brawnin ja Michael Schumacherin yhteistyö Benettonilla kantoi hedelmää 1990-luvulla.imago/WEREK/ All Over Press

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • Eilen10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa