Pyöräilijä on liikenteessä kaikkien epäsuosiossa: Jalankulkijat kavahtavat pyörää liian nopeana, autoilijat taas tahtovat pyörät hidastelemasta autokaistalta. Ongelmat purkautuvat toisinaan suoranaisena tieraivona. Keskisormesta on tullut tavallinen liikennemerkki.
Suomi lukeutuu pyöräilyturvallisuuden kärkimaihin Euroopassa. Näin siitä huolimatta, että pyöräreitistöissä on puutteita ja suoranaisia aukkoja. Helsingin toissapäiväinen pyöräilijän päälleajo tapahtui juuri tällaisessa aukossa.
– Pyöräily on yleensä sitä turvallisempaa mitä useampi ihminen pyöräilee, sanoo tutkijatohtori Kalle Vaismaa Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernestä.
Ajatusketju menee niin, että kun itse pyöräilee vähänkään, silloin osaa ottaa autoa ajaessaan tai kävellessään pyöräilijät paremmin huomioon.
Siksi pyöräilyn edistäminen ja lisääminen edistää ja lisää pyöräilyn turvallisuutta. Sama pätee myös toisinpäin eli turvallisuuden lisääminen lisää itse pyöräilyä.
– Lisäksi autoilijan on helpompi havaita pyöräilijät, jos heitä on paljon. Yksittäisen pyöräilijän huomaaminen on vaikeampaa, selittää Vaismaa.
Helsingin turmapaikka on pyöräreittien aukossa
MTV Uutisten haastattelema pyöräilyturvallisuusasiantuntija sanoo, että turmapaikka on pyöräilijöille vaarallinen.
– Vaikka Mannerheimintietä on kehitetty, niin turmapaikka on vasta tavoiteverkolla. Se tarkoittaa sitä, että paikalle on tarkoitus tehdä pyöräilyturvallisuutta parantavia ratkaisuja, kertoo tutkijatohtori Kalle Vaismaa.