Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Helsinki rakentaa lisää pyöräteitä – autoilijat pelkäävät, ettei autoille jää tilaa

2:00Helsinki rakentaa lisää pyöräteitä
Julkaistu 25.03.2018 22:37
Toimittajan kuva
Päivi Mäki-Petäjä

paivi.maki-petaja@mtv.fi

@pmakipetaja

Helsinkiin aiotaan rakentaa lisää pyöräteitä. Pyöräilijöiden mielestä kaupungin pyöräilyreiteissä on vielä paljon parannettavaa. Autoilijat puolestaan pelkäävät, että uudet pyörätiet vievät tilaa autoilta ja vaikeuttavat liikennettä kaupunkiin. 

Vilkkain pyöräilykausi odottaa Helsingissä vielä alkamistaan, mutta yhä useammat kaupunkilaiset pyöräilevät ympäri vuoden. Kaupunkia halkova talvellakin kunnossapidettävä pyöräilybaana kerää kiitosta.

– Tämmöisiä vaan lisää, ja voisivathan ne ulottua ihan tuonne Itä- ja Länsi-Helsinkiin asti, toivoo ympäri vuoden työmatkansa pyöräilevä Jussi.

Helsingissä on jo 1 200 kilometriä yhdistettyjä pyörä- ja jalankulkuteitä. Suunnitelmissa on myös koko kaupungin kattava pyöräväyläverkosto, mutta sen toteutus on vasta alkuvaiheessa.

Pyöräily, Mäkelänkatu, HelsinkiMäkelänkadulle suunnitellaan pyöräteiden rakentamista.MTV

Pyörätiet tulossa Mäkelänkadulle

On jo päätetty, että osa Hämeentiestä muutetaan joukkoliikenne- ja pyöräilyväyläksi. Seuraavaksi päätetään pyöräteiden rakentamisesta Mäkelänkadulle. Tilaa pyöräteille tehdään joko vähentämällä yksi ajokaista tai poistamalla pysäköinti- ja lastauspaikkoja.

Autoilijat ja pyöräilijät ovat eri mieltä uusien pyöräteiden tarpeellisuudesta.

– Meillä on monia pääkatuja, joilla liikennemäärä on suuri ja jossa pyörällä autojen seassa ajaminen on pikkuisen hirvittävää. Kyllä se tarve on selkeä siellä, vihreiden kaupunginvaltuutettu Otso Kivekäs perustelee.

– Se on vaikea kysymys ja ymmärrän autoilijoiden huolen. Täytyy kaikissa tapauksissa varmistua siitä, että kaupunkiin voi päästä myös omalla autolla ja ettei keskeisiä väyliä kohtuuttomalla tavalla tukita, kokoomuksen kaupunginvaltuutettu Wille Rydman toteaa.

Pyöräily, Helsinki, suojatie

Pyöräilymatkojen osuus 15 prosenttiin

Helsingin tavoitteena on nostaa pyöräilymatkojen osuus 15 prosenttiin kaupungissa tehtävistä matkoista vuoteen 2020 mennessä. Nyt osuus on noin 10 prosenttia.

Selvitysten mukaan Helsingin aikuisväestöstä 70 prosenttia liikkuu pyörällä ainakin joskus. Yli puolet helsinkiläisistä pyöräilee vähintään kerran viikossa lumettomana aikana.

– On keskeistä, että yhteydet ovat kattavia ja yhtenäisiä ja järkevät työmatkapyöräilyt tulevat mahdollisiksi. Kuitenkin on syytä huomioida, että toimivassa kaupunkiympäristössä on tilaa monenlaisille liikkumismuodoille, Rydman muistuttaa.

pyöräily, kaupunkipyörät, Helsinki

"Jos kaikki tulisivat autolla, kukaan ei liikkuisi"

– Pitää ymmärtää, että jos kaikki tulisivat Helsingin niemelle autolla, täällä ei liikkuisi kukaan. Kun väestö kasvaa, pitää satsata muihin kulkutapoihin. Sillä tavalla pidetään mahdollisena, että he, joiden on kuljettava autolla työ tai muista syistä, voivat kulkea myös autolla, koska se pidetään mahdollisena, Kivekäs pohtii.

Kaupunkipyörätelineet odottavat vielä ajokkeja. Kausi alkaa huhtikuussa. Kaudella 2018 Helsingissä on 1 500 kaupunkipyörää ja 150 pyöräasemaa kantakaupungissa ja sen lähiympäristössä. Espoossa on 700 pyörää ja 70 pyöräasemaa eteläisen Espoon alueella.

Lisää aiheesta:

Oulu nousi "talvipyöräilyn maailman pääkaupungiksi" – pyörätiet ovat aurauksessa korkeampi prioriteetti kuin ajoradat Nyt parannetaan pyöräilyoloja – "Pyöräilyä ei mielletä osana liikennejärjestelmää"Sähköpyöräilyn suosio kasvaa ja rahtipyörästä voi tulla tavallinen kuljetusväline kaupungeissa – "Pyörä on usein se nopein"Pyöräilijöitä opastetaan jopa rikkomaan liikennesääntöjä Helsingissä – "Emme odota tästä kiitosta"Yksisuuntaiset pyörätiet ovat tulevaisuutta – näin tieliikennelaki muuttuu pyöräilyn osaltaHelsinki hakee ulkomailta mallia pyöräilyjärjestelyihin – asiantuntija kertoo nykyiset vaaranpaikat: "Eivät autoilijatkaan välttämättä osaa pyöräilyä koskevia sääntöjä"
Kotimaa
Yli puolet helsinkiläisistä pyöräilee vähintään kerran viikossa lumettomana aikana.MTV

Kaupunkipyöräkausi alkaa jälleen huhtikuussa.MTV

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 20:03
    Työelämä

    Nämä kunnat voivat maksaa opintolainaasi pois – jos täytät ehdot

  • 19:52
    Liikenneonnettomuudet

    Sumu yllätti Mikan ja vaimon Nelostiellä – sitten rytisi: "Autoja oli oikealla ja vasemmalla puolella"

  • 19:14
    Sää

    Huomisen ajokeli: Nyt tarkkana!

  • 18:19
    Linnut

    Antti ikuisti keskellä Helsinkiä nököttäneen lapinpöllön: "Parfyymi tuoksui ympärillä"

  • 17:06
    Lahti

    70 autoa kolaroi Lahden ketjukolarisumassa – yksi loukkaantui vakavasti, kymmeniä sairaalaan