Hyvät ulkoilukelit kannustavat polkupyöräilijöitä kaduille. Vaikka pyöräilijöiden liikennekuolemat ja loukkaantumiset ovat laskussa, varsinkin kaupungeissa toivotaan parannusta erityisesti risteysalueiden liikenteenohjaukseen.
Helsingissä oppia haetaan EU-hankkeen kautta, jossa tunnetut pyöräilykaupungit toimivat mentoreina kymmenelle kaupungille.
Liikenneturvan toimitusjohtajan Anna-Liisa Tarvaisen mukaan suurin osa pyöräilijöiden liikenneonnettomuuksista on ulosajoja tai kaatumisia, eikä niihin liity muita osallisia. Autoilijan kanssa pyöräilijä törmää yleensä tienylityksen yhteydessä.
– Klassisimpia tapauksia ovat, kun autoilija kääntyy oikealle ja seuraa vasemmalta tulevaa liikennettä. Autoilijalta saattaa jäädä oikealta puolelta pyörätien jatkeelle tuleva pyöräilijä näkemättä. Toisessa tyypillisessä tapauksessa pyöräilijä ajaa ajoradan oikeaa reunaa ja kääntyy vasemmalle takaa tulevan auton eteen, jolloin tapahtuu törmäys, Tarvainen kuvailee.
Tarvaisen mukaan on vaikeaa arvioida kuinka paljon pyöräilijät varsinaisesti rikkovat lakia. Hän korostaa, että sääntöjen tunteminen on tärkeää, mutta vähäisemmälläkin sääntöjen tietämyksellä pysyy hengissä.
– Eivät autoilijatkaan välttämättä osaa pyöräilyä koskevia liikennesääntöjä. Kun pyöräilyyn ei vaadita ajokorttia, niin eivät vaatimuksetkaan voi olla samat, kuin moottoroiduilla ajoneuvoilla ajaville. Enemmänkin oikea asenne on tärkeämpää kuin se, kuka on oikeassa, Tarvainen sanoo.
"Tieliikennelakia ei tarvitse osata ulkoa"
Tarvainen luettelee kultaisiksi säännöiksi, että pitää tietää missä ajetaan ja ketä väistetään. Lisäksi pitää huomioida oikea tilannenopeus, että kykenee havaitsemaan muuta liikennettä.