Putkiremontin valvonta ja toteutus

Perinteisin menetelmin tehtävissä putkiurakoissa työt alkavat vanhojen rakenteiden purkamisella.

"Tänä päivänä purkutyöt tekevät useimmiten alaan erikoistumattomat urakoitsijat. Putkikorjauksissakin asunnot ovat purkutöiden jälkeen kuin hävityksen jäljiltä: korjaamattomat jätteet lojuvat lattioilla ja aiheuttavat ongelmia," puuskahtaa Vahanen-yhtiöiden hallituksen puheenjohtaja Risto Vahanen. "Tarvitaan uusia teknologioita ja uusia yrittäjiä, jotka erikoistuvat purkamiseen, tekevät sen tehokkaasti ja saavat jätteet kierrätykseen."

Monia muitakin kehittämistarpeita tuli esille putkiremontin ja muiden vaativien perusparannuksien kehittämistarpeita kartoittaneessa tutkimuksessa (IKE-esitutkimus. Ympäristöministeriö 2005.) Paljon parannettavaa on erityisesti remontin aikaisessa asumismukavuudessa, turvallisuudessa ja vuorovaikutuksessa: oli esimerkiksi yllättävän paljon tapauksia, joissa ovet oli jätetty lukitsematta jopa viikonlopun ajaksi. Omaisuutta on kadonnut.

"Itse työn aikana tarvitaan hyvin paljon vuorovaikutusta urakoitsijan, asukkaiden ja yhtiön kesken," Vahanen muistuttaa. "Tulee aikataulumuutoksia ja väliaikaisratkaisuja. Viihtyvyys tulee kärsimään. Näistä pitää tiedottaa riittävän aikaisin, jotta asukkaat pystyvät asumaan remontin keskellä."

Putkiremontin kauhut kymmenisen vuotta sitten kokenut asukas puistelee vieläkin päätään:

"Ikinä en enää halua sitä kokea," hän sanoo. "Lapset olivat pieniä ja asuttiin siinä putkiremontin keskellä. Vaihdettiin patjoja aina nurkasta toiseen. Ei ollut kylpyhuonetta eikä keittiötä. Se pölyn määrä on valtava - ja se ääni... kyllä siinä melkein evakkoon täytyy lähteä."

Neuvontainsinööri Jaakko Laksola Kiinteistöliitto Uusimaasta arvioi vesikatkon kestävän tyypillisesti kahdesta kolmeen kuukautta. Tilapäisjärjestelyt on hoidettava.

"Sen aikana saa vettä jostain muusta yleisestä tilasta, esimerkiksi kellaritilasta ja suihkussa ja wc:ssä voi käydä näissä kyseisissä tiloissa."

Myös isännöitsijä Jarmo Rantamäki kehottaa miettimään sijaisasuntovaihtoehtoja, sillä putkiremontin keskellä asuminen ei ole miellyttävä elämys:

"Mutta älkää kadotko kokonaan! Jättäkää yhteystietonne, sillä remontin suorittamisen aikana tulee eteen paljon sellaisia yksityiskohtia, joihin joudutaan kysymään asukkaiden mielipidettä: laitetaanko lavuaari tälle seinälle, laitetaanko pesukoneliitäntä tähän seinään, käännetäänkö wc-istuin näin- tai noinpäin."

Aikataulussa pysyminen on putkiremontin vaativimpia haasteita. Siihen kannattaa varautua jo urakkasopimusta tehdessä.

"Tehdään mieluummin hiukan väljä aikataulu, jotta se pitää - ja sitten riittävän kovat sanktiot myöhästymisille," opastaa neuvontainsinööri Jari Hännikäinen Kiinteistöliitto Uusimaasta. "Esimerkiksi putkiurakkakohteissa käytetään linjakohtaisia välivalmistumisaikatauluja: otetaan työ vastaan linjakohtaisesti tiettynä päivämääränä. Jos näin ei tapahdu, niin sanktioiden on oltava tuntuvat."

Tieto kulkemaan putkiremontissa!

Niin paljon putkiremontti asukkaiden arkea ja lompakkoa koettelee, että asukkaat on pidettävä ajan tasalla sen eri vaiheista.

Keinoja on monia: säännöllisiä porraskohtaisia tiedotustilaisuuksia, kirjallisia tiedotteita, sähköistä viestintää, yhtiökohtaisia televisiokanavia - vaikka mitä. Tärkeintä on, että viestintä on selkeästi vastuutettu.

Tehdään ennakoivan ja vuorovaikutteisen viestinnän mallisuunnitelma taloyhtiöille perusparannushankkeita varten.

Kehitetään asukasviestintään Internetin ja television parhaita ominaisuuksia hyödyntäviä monikanavaratkaisuja.

Asukkaat on kaiken kaikkiaan otettava oleellisesti nykyistä paremmin huomioon putkiremontin eri vaiheissa.Heidät on koettava asiakkaina eikä häirikköinä.

"Tulevaisuudessa ovat haluttuja tekijöitä nimenomaan ne, jotka pystyvät tuottamaan ratkaisuja asukaslähtöisesti," Vahanen painottaa. "Heille ollaan myös valmiita maksamaan siitä lisäarvosta, että asukas saa tämän päivän ja tulevaisuuden tasoa vastaavaa asumisviihtyvyyttä ja -mukavuutta sekä toimivuutta."

(JKA 4.11.2005)

Lue myös:

    Uusimmat