ProAgria on valmis tiukentamaan lähituotemerkin kriteerejä

Maatalouden ja maaseutuyrittämisen neuvontajärjestö ProAgria olisi valmis tiukentamaan lähituotemerkin raaka-ainekriteerejä. MTV3 Uutiset kertoi sunnuntaina paikallisuutta korostavasta lähituotemerkistä, Makuja Pohjois-Karjalasta, jonka alla on myyty muun muassa ulkomaista lihaa.

Maakuntamerkin saamisen kriteerinä ei ole paikallisuus- ja kotimaisuusvaatimuksia.

Merkin takana oleva ProAgria kertoi tänään MTV3 Uutisten haastattelussa olevansa valmis muuttamaan merkin ehtoja.

– ProAgrialla ei ole mitään sitä vastaan, että merkin kriteerit muutettaisiin niin, että esimerkiksi liha ja maito olisivat esimerkiksi maakunnasta tai ainakin kotimaisia, sanoo johtaja Eero Parviainen ProAgria Pohjois-Karjalasta.

Parviainen muistuttaa, ettei kaikkia raaka-aineita voi tuottaa paikallistasolla, mutta pääraaka-aineista kotieläintuotteilta kotimaisuutta voisi ProAgrian mukaan vaatia.

– Maakuntamerkissä ovat kaikki elintarvikeketjun osapuolet mukana: tuottajat, jatkojalostus, yrittäjät ja kauppa. Jos kriteerejä tiukennetaan, niin kaikkien pitäisi hyväksyä ne tiukennukset, Parviainen täydentää.

ProAgrian mukaan maakuntamerkin kriteerinä on ollut tähän mennessä se, että tuotteen loppujalostus tai valmistus tapahtuu Pohjois-Karjalan maakunnassa. Merkki on kehitetty osaksi laajempaa EU:n hanketta, jolla piti tukea paikallis- ja luomutuotantoa.

Elintarviketurvallisuusvirasto Evira selvittää parhaillaan, johtaako merkin sanamuodot kuluttajaa harhaan, jos tuotteiden raaka-aineet voivat tulla mistä tahansa.

Kauppa: Elintarvikekauppa yhä globaalimpaa

Makuja Pohjois-Karjalasta -logolla varustettuja tuotteita on myynyt Pohjois-Karjalassa pääasiassa S-ryhmän Osuuskaupat.

Pohjois-Karjalan Osuuskaupan toimitusjohtaja Juha Kivelä näkee kotimaisuusvaatimukset lähituotemerkin kohdalla hankalana.

– Raaka-aineet ovat niin hankala valvottava. Ei kaupalla ole resursseja eikä mahdollisuutta valvoa kaikkien raaka-aineiden alkuperää, sanoo Kivelä.

Kivelän mukaan raaka-aineet eivät ole maakuntamerkissä tärkein asia.

– Oikea ratkaisu tässä kiistassa olisi se, että alkaisimme puhua raaka-aineiden sijasta suomalaisesta työstä. Elintarvikekauppa laajenee koko ajan globaalimmaksi, niin raaka-aineasioista tulee aika vaikeita, Kivelä sanoo.

Maakuntamerkki, Makuja Pohjois-Karjalasta, on ollut esillä kaupoissa vuoden alusta. ProAgria on kuitenkin päättänyt muuttaa merkistä sanan valitusvyyhdin vuoksi. Kesän aikana iskulause muutetaan muotoon, Työtä Pohjois-Karjalasta.

ProAgria myöntää, että harhaanjohtamisen vaara lähituotemerkissä on olemassa, vaikka iso osa tuotteista onkin aidosti lähituotteita.

– Kyllä minä sen ymmärrän, että on mahdollista, että merkki luo virheellisen mielikuvan, kun kotimaisuus ei ole sataprosenttista, Parviainen sanoo.

Parviainen kannustaa sellaisia yrittäjiä, jotka käyttävät maakuntamerkkiä ja täyttävät lähituotekriteerit, käyttämään tuotteessaan Joutsenlippua maakuntamerkin lisäksi.

– Silloin kuluttaja ainakin tunnistaisi kotimaiset tuotteet, Parviainen sanoo.

Suomessa ei ole vielä virallista lähituotemerkkiä. Eviran mukaan maakuntamerkit ajavat lähituotemerkkien asemaa.

Lue myös:

    Uusimmat