Postin liikevaihto kasvoi - kannattavuus heikkeni

Posti-konsernin liikevaihto kasvoi viime vuonna, mutta kannattavuus heikkeni kulujen kasvun vuoksi.

Posti-konsernin liikevaihto kehittyi myönteisesti vuonna 1998. Myynti kasvoi kaikissa ydinliiketoiminnoissa, viestinvälitys-, media- ja logistiikkapalveluissa. Toimipaikoissa pankkitulot vähenivät. Liikevoitto oli 331 Mmk (508 Mmk vuonna 1997). Tulos oli Postin mukaan tyydyttävä. Konsernin kannattavuutta heikensivät kasvaneet kulut.

Posti-konsernin liikevaihto kasvoi 5 prosenttia ja oli 5 957 Mmk (5 667 Mmk vuonna 1997). Liikevoitto oli 331 Mmk (508 Mmk), mikä oli 6 prosenttia ( 9 %) liikevaihdosta. Voitto ennen satunnaiseriä ja veroja oli 353 Mmk (535 Mmk). Kannattavuus heikkeni kulujen 9 prosentin kasvun vuoksi. Suurimmat lisäykset olivat henkilöstökuluissa ja poistoissa. Konsernin kuluista 61 prosenttia on henkilöstökuluja, joita vuonna 1998 lisäsivät vuoden alusta voimaan tullut tulopoliittinen sopimus ja eläkekustannusten nousu. Suunnitelman mukaiset poistot olivat 310 Mmk. Poistot kasvoivat 19 prosenttia lisääntyneiden investointien vuoksi.

Konsernin rahoitusasema ja likviditeetti pysyivät hyvinä. Vuoden lopussa likvidit varat olivat 462 Mmk. Konsernin omavaraisuusaste oli 66 prosenttia (70 %).

Kasvua ydinliiketoissa

Viestinvälityspalvelujen liikevaihto kasvoi 9 prosenttia ja oli 2 411Mmk (2 217 Mmk). Liikevaihdosta pääosa tulee kirjeistä, joista etenkin 1. luokan kirjeen kysyntä kasvoi odotettua paremmin. Sähköinen sekä sähköistä ja fyysistä viestinvälitystä yhdistävät palvelut kasvoivat ripeästi, mutta niiden vaikutus liikevaihtoon oli vielä vähäinen.

Lehti- ja suoramainosjakelut sekä osoitepalvelut kattavien mediapalvelujen liikevaihto kasvoi 7 prosenttia ja oli 1 496 Mmk (1 401 Mmk). Lehtien määrät kasvoivat ja niiden keskipainot nousivat. Suoramainosten määrä pysyi edellisvuoden tasolla; osoitteellisten mainosten määrä kasvoi, mutta osoitteettomien väheni.
(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat