Pomo voi kadottaa luottamuksen passiivisuudellaan

Esimies saattaa menettää työntekijän luottamuksen tahattomasti passiivisuudellaan tai välinpitämättömyydellään, kertoo väitöstutkimus.

Tuoreen tutkimuksen mukaan esimiehet rikkovat luottamusta passiivisuudellaan ja välinpitämättömyydellään. Niinpä pomon luottamus voi parantua tai heikentyä pienen arkisen teon myötä.

– Hyvä teko voi olla yksinkertaisuudessaan se, että esimies huomioi alaisen tulleessaan huoneeseen eikä vain paahda ohi. Yhteinen, kahdenvälinen kahvihetki merkitsee paljon. Myös kysymys "tarvitsetko apua" on usein tärkeä, sanoo väitöskirjan laatija Mirjami Ikonen.

Johtajan tulisi olla myös sanojensa mittainen, sillä työntekijä reagoi lupausten rikkomiseen voimakkaasti. Asian suuruudesta riippumatta lupausten pitäminen on esimiehen kannalta erittäin tärkeää.

– Odotukset esimiestä kohtaan korostuvat hierarkkisen suhteen takia. Siksi pieniinkin unohduksiin reagoidaan vahvasti.

Kypsä johtaja tutustuu alaiseen

Tutkimuksesta käy ilmi, että Suomessa luottamuspulaa puidaan harvoin esimiehen ja alaisen välillä. Mieluummin asiaa käsiteltiin muiden työntekijöiden kesken.

– On viitteitä siitä, että tällaista tapahtuu nimenomaan Suomessa ja naiset tekevät tätä miehiä enemmän, Ikonen toteaa.

Jupina tapassiivinenukotuvassa saattaa vaikuttaa työilmapiiriin jopa enemmän kuin alkuperäinen luottamusrikko. Kun alaisen paha olo leviää työyhteisöön, johtajan voi olla vaikeaa saada unohduksiaan anteeksi.

Ikonen korostaa, että johtajien tulisi panostaa luottamuksen vahvistamiseen. Hänen mukaansa kaikki lähtee siitä, että esimies tuntee alaisensa.

Kypsä johtaja tutustuu kunnolla alaisiinsa ja osaa huomioida heitä oikealla tavalla. Joku kaipaa enemmän palautetta ja kannustusta kuin toinen, ja jollekin vain palkankorotus on oikeanlainen huomionosoitus.

– Työntekijälle ei saa jäädä tunnetta, että hän on heitteillä. Usein johtaja pääsee pienilläkin eleillä pitkälle.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat