Eräs yritys päätti ottaa selvää siitä, millaisia vaikutuksia ylimääräisen lomarahan antamisella on työntekijöihin. Tulokset puhuvat puolestaan.
Mainosalan yritys SteelHousen toimitusjohtaja Mark Douglas kertoo tehneensä erikoisen havainnon seuratessaan työyhteisönsä toimintaa. Hän kertoo niin kutsutuista työmarttyyreista, jotka eivät uskalla pitää ansaitsemiaan lomia erilaisten seurausten pelossa.
Vuonna 2010 Douglas päätti katkaista kierteen ja tarjota työntekijöilleen oikeuden rajattomaan lomaan. Tämä ei kuitenkaan tuottanut toivottua tulosta.
– Jos sinulla on vankeudessa syntynyt leijona ja sitten avaat häkin oven, se palaa mieluummin häkkiin, Douglas kertoo vertauskuvannollisesti.
– Kun kerroimme ihmisille rajattomasta lomasta, he eivät edes tienneet, kuinka tulkitsisivat sitä.
Vuoden päästä toimitusjohtaja toivoi löytäneensä ratkaisun tähän erikoiseen ongelmaan. Hän keksi ryhtyä kustantamaan työntekijöidensä lomamatkat.
Nykyisin SteelHouse maksaa työntekijöilleen 2000 dollaria eli noin 1800 euroa lomarahaa vuodessa käytettäväksi matkustamiseen ja muihin loma-aktiviteetteihin. Rahan voi käyttää kerralla tai sen voi jakaa osiin pienempiä reissuja varten.
Idea sovellettavissa kaikille aloille
Lomarahan antaminen on kannattanut, sillä tulokset puhuvat puolestaan. Viimeisen kolmen vuoden aikana ainoastaan viisi työntekijää on irtisanoutunut 250 henkilön yrityksestä, ja työntekijöiden vaihtuvuus on lähes nolla. Yhtiö on myös todennut, että työntekijät ovat nykyisin entistä tuottavampia.
