Mitä kaikkea pitää myöhemminkin tukea, jos ne markkinahintojen kehityksen vuoksi kallistuvat? taloustieteilijä kysyy.
Tutkijan mukaan hallitus tekee merkittävän poliittisen valinnan, jos se päättää ottaa käyttöön tukitoimia polttoaineen hintojen nousun takia.
Johtava tutkija Marita Laukkanen Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta (VATT) huomauttaa, että kyse on vain yhdestä kulutushyödykkeestä, ja hintojen nousu johtuu pääasiassa öljyn maailmanmarkkinahinnan noususta.
– Kyllä tämä avaa tällaisen kysymysten sarjan, että mitä kaikkea pitää tukea, jos markkinahintojen kehityksen vuoksi ne muuttuvat kalliimmiksi kuin aiemmin? Entä, jos vaikkapa elintarvikkeiden hinta nousee roimasti? Laukkanen kysyy.
Polttoainekulut ovat Laukkasen mukaan suomalaisilla keskimäärin joitakin prosentteja kokonaiskulutuksesta, joten ne eivät ole hirveän suuri menoerä. Osalla ihmisistä polttoainekulujen osuus voi toki nousta selvästi tätä suuremmaksi, jos esimerkiksi työmatka on pitkä ja käytössä on paljon kuluttava auto. Heillä vuoden aikana tapahtunut hintojen voimakas nousu tuntuu, Laukkanen myöntää.
Lue myös: Poliisi: Torviprotesti tukkinee Turun keskustan tuntien ajaksi perjantaina
Hallituksen tavoitteena on pyrkiä auttamaan mahdollisimman ripeällä aikataululla suomalaisia, jotka kärsivät polttoaineiden ja sähkön hintojen noususta eniten. Heitä ovat esimerkiksi pienituloiset ja pitkien matkojen päässä asuvat ihmiset.
