Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Japanilaistutkimus: Ympäristölle olisi parempi, jos ajaisimme bensa-automme loppuun, emmekä vielä intoilisi uusista sähköautoista

2:09Sähköautoilu tutuksi – tässä Kamuxin vinkitTällä videolla voit tutustua sähköautoilun perusasioihin.
Julkaistu 30.09.2021 06:27

Ville Järveläinen

Tuoreen japanilaistutkimuksen mukaan on ekologisempaa ajaa vanhalla bensiiniautolla kuin vaihtaa uuteen sähköautoon. Ainakin silloin, jos sähköä ei ole tuotettu erityisen ympäristöystävällisellä tavalla.

Kyushun yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan olisi ympäristöystävällisempää ajaa vanhoilla bensiiniautoilla niin kauan kuin niissä vielä henki pihisee sen sijaan, että suuret massat siirtyisivät nopeasti uusiin sähköautoihin, joiden tuotannosta aiheutuvat päästöt ovat jopa suuremmat kuin vastaavan bensiiniauton kohdalla.

Tutkijoiden mukaan bensiiniä käyttävien polttoainetehokkaiden autojen pitäminen liikenteessä mahdollisimman pitkään vähentäisi hiilidioksidipäästöjä enemmän kuin esimerkiksi juuri sähköautoihin vaihtaminen. Syynä on autojen tuotannosta johtuvat päästöt. Tilannetta tosin tasaa se, jos sähköä tuotetaan pääosin ekologisella tavalla.

Tutkimuksen mukaan on kuitenkin selvää, että vaikka sähköauton päästöt rajoittuisivat sen valmistamisen jälkeen sähköntuotannosta aiheutuviin päästöihin, olisi päästöjen kannalta parempi, jos kyseistä sähköautoa ei olisi vielä tarvinnut valmistaa lainkaan.

Lue myös: Sähköautovalmistaja myöntää epämiellyttävän totuuden päästöistä: "Meidän täytyy olla rehellisiä"

– Mitä nopeammin vaihdat auton uuteen, sitä enemmän hiilidioksidia vapautuu. Sähköautot eivät ole siinä mielessä lainkaan erilaisia, koska uusien autojen kysynnän kasvu nostaa myös päästöjä, Kyushun yliopiston professori Shigemi Kagawa kertoo tutkimustiedotteessa.

"Kaikki tämä lisää päästöjä"

Tutkimusta johtanut Kagawa toivoo ihmisten kiinnittävän huomiota siihen, että auton hiilijalanjälki ei koostu pelkästään sen käyttövoimasta tai ajon aikana syntyvistä päästöistä.

– Vaihtoehtoisiakin käyttövoimia hyödyntäviin autoihin tarvitaan rautaa, pultteja ja muttereita sekä tehtaita niiden valmistamiseen ja valtavia rahtilaivoja niiden kuljettamiseen. Kaikki tämä lisää päästöjä, Kagawa kertoo.

Kagawan johtama tiimi vertaili sekä uusia että käytettyjä autoja Japanissa vuosina 1990–2016. Kävi ilmi, että mikäli romutetut autot olisi pidetty tiellä kymmenen prosenttia kauemmin, olisi autojen koko elinkaaren hiilijalanjälki pienentynyt yhdellä prosentilla.

Kagawan mukaan tuloksista on helppo tehdä selvä johtopäätös.

– Hiilidioksidipäästöjä voi vähentää ajamalla autoilla pidempään. Vaikutus on sitä suurempi, mitä uudemmasta ja taloudellisemmasta autosta on kysymys.

Tutkimustulokset perustuvat Japanin energiantuotantoon, eikä sitä näin ollen voi suoraan verrata esimerkiksi Suomeen.

Lue myös: Asiantuntija kertoo, miten sähköautojen päästöjä yritetään vääristellä: "Ihmisiä ja yrityksiä, joilla on menossa bisnes alta"

Lähteet: Kyushu University, EurekAlert

Lisää aiheesta:

Norjan "sähköautoseikkailu" saavuttamassa tavoitteensaMaailman suurimmalta autovalmistajalta kovaa puhetta sähköautoista – onko edes Toyotalla varaa kritisoida kilpailijoitaan?Sähköautoihin liittyvä yleinen harhaluulo voi jarruttaa niiden yleistymistä – huomioi tämä, kun etsit sopivaa autoaAsiantuntija kertoo, miten sähköautojen päästöjä yritetään vääristellä: "Ihmisiä ja yrityksiä, joilla on menossa bisnes alta"Leviääkö sähköautojen päästöistä virheellistä tietoa? – Asiantuntija oikoo: "Kerrataanpa faktat"Bloomberg: Akkujen valmistaminen voi lisätä päästöjä enemmän kuin sähköauto säästää
AutotSähköautotPäästötYmpäristöLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • Eilen07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • 12.9.15:25
    Hirvikolarit

    Poliisi jakoi hyytävän kuvan hirvikolaripaikalta: "Suosittelen vahvasti..."