Poliisitarkastaja peltipoliisin virheestä: Mahdotonta

Käräjäoikeuden tulkinta niin kutsutun peltipoliisin epäluotettavuudesta ei vakuuta poliisitarkastajaa.

Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta pitää mahdottomana, että automaattinen nopeusvalvontakamera olisi erehtynyt niin pahoin, kuin Varsinais-Suomen käräjäoikeus katsoo. 

– Eihän ole oikeasti mitään mahdollisuutta, että valvontakamera olisi mitannut nopeuden niin väärin, Ihalainen sanoo. 

Turun Sanomat uutisoi tiistaina, että Varsinais-Suomen käräjäoikeus kumosi nopeusvalvontakameran kuvan perusteella määrätyt sakot. Mies oli saanut rikesakon, koska valvontakameran mukaan hän ajoi 91 kilometrin tuntinopeutta 80:n rajoitusalueella Loimaalla. 

Oikeudessa mies vetosi ajoneuvonsa gps-laitteen tallettamiin tietoihin. Niiden mukaan hän oli ajanut 82 kilometrin tuntinopeudella. 

Oikeuden mukaan valvontakameran toimintakunnosta jää varteenotettava epäilys. Poliisitarkastaja Ihalainen pitää ongelmana juuri sitä, että gps-laitteen tietoa on verrattu valvontakameran tietoihin. 

– Ei se onnistu jälkikäteen, vaikka verrattaisiin gps:n tallentamaa ja kameran ilmoittamaa kellonaikaa sekunnilleen. Gps on tarkasti oikeassa ajassa, kun taas meidän valvontakameramme saattavat olla minuuttejakin väärässä. 

Kameravalvonta säästää ihmishenkiä 

Peltipoliisien kellon ei tarvitse ole tismalleen ajassa. 

– Riittää, että aika on suhtkoht oikein, mutta itse nopeus mitataan on oikein. Tietysti me seuraamme näitä laitteita ja korjaamme sekä huollamme tarpeen vaatiessa. 

Automaattisia valvontakameroita on ollut Suomessa vuodesta 1994. Ihalainen luottaa niihin vahvasti. 

– Tienpintaan upotetut sähkösilmukat mittaavat autojen nopeuden tarkasti. 

Suomessa on noin 950 kameratolppaa. Suurin osa niistä on tyhjänä, sillä kameroita on noin sata. Kameroita vaihdetaan tolpasta toiseen tietyin väliajoin. Ihalainen muistuttaa, että automaattivalvonnan avulla on vähennetty onnettomuuksia. 

– VTT tutki viitisen vuotta sitten, että kameravalvonnan avulla säästetään liki kolmekymmentä ihmishenkeä vuosittain Suomessa, koska keskinopeudet pienenevät kameroiden valvomilla teillä. Loukkaantumiset ovat vähentyneet vielä enemmän. Vastaavia tutkimustuloksia on myös muualta maailmasta.  



Lue myös:

    Uusimmat