Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Poliisihallituksen pilotti: Asetta voisi kantaa myös työmatkalla julkisessa liikenteessä, mikäli kansallinen turvallisuus sitä vaatisi

Poliisin aseenkantopilottiin osallistuminen on ollut vapaaehtoista. Vuoden kestävän kokeilu päättyy kesän lopussa.
Poliisin aseenkantopilottiin osallistuminen on ollut vapaaehtoista. Vuoden kestävän kokeilu päättyy kesän lopussa.
Julkaistu 25.06.2018 06:44

Salla Laurila

Suomessa on parhaillaan pieni joukko vapaaehtoisia poliiseja mukana hankkeessa, jossa kokeillaan virka-aseen kantamista työmatkoilla julkisissa liikennevälineissä.

Videolla poliisiylijohtaja Seppo Kolehaminen kertoo, miksi henkilötietolaki on tärkeä. 

Hanke on ollut käynnissä pian vuoden. Hanke päättyy kesän lopussa.

– Kyse on nimenomaan työmatkaliikenteestä ja julkisessa liikenteessä tapahtuvasta aseen kantamisesta. Virka-aseen käyttöä ei ole tarkoitus laajentaa muuhun vapaa-ajalla tapahtuvaan toimintaan, poliisitarkastaja Ari Järvenpää kommentoi MTV Uutisille.

Järvenpään mukaan pilotti kestää noin vuoden, koska kokeilussa halutaan myös selvittää, kuinka aseenkanto työmatkan aikana onnistuu ympäri vuoden.

Asetta voitaisiin harkita kannettavan työmatkan aikana, mikäli Suomen turvallisuustilanne sitä joskus vaatisi. 

– Jos valmiustasoa jouduttaisiin korottamaan, niin silloin asiaa analysoitaisiin ja siitä päätettäisiin ylimmän johdon toimesta. Tällä hetkellä näköpiirissä ei ole mitään sellaista, joka edellyttäisi tuollaista toimintaa.

Virka-ajalla ja virkavastuulla

Suomen poliisijärjestöjen liiton puheenjohtaja Jonne Rinne kertoo, että aseenkantopilotti on herättänyt liiton jäsenissä keskustelua. Rinteen mukaan keskusteluun liittyy liiton ja jäsenien puolesta myös huolta poliisien oikeusturvasta.

– Jos poliisi joutuu käyttämään asetta työmatkan aikana, juridinen kysymys on se, onko kyseessä virka-aikaa vai vapaa-aikaa. Tämä on kysymys, joka tulee selvittää ennen kuin aseenkanto vakinaistettaisiin työmatkan ajalle.

Rinne ehdottaa itse ratkaisuksi ongelmalle sitä, että poliisien työmatka laskettaisiin työajaksi. Silloin kysymys virka-ajasta ja virkavastuusta saataisiin ratkaistua.

– Jos yhteiskunnallinen tilanne kiristyy oleellisesti, näkemykseni on, että ei pitäisi olla ongelmaa neuvotella, että poliismiehen työpäivä alkaa kotiovella ja päättyy kotiovelle. Silloin poliisi toimii työmatkalla virka-aikana, virkavastuussa ja työnantajan siihen erikseen osoittamilla virkavälineillä, Rinne luettelee.

Aseen käytölle oltava edellytykset

Rinne muistuttaa, että ase on vain yksi monista poliisin voimankäytön välineistä. Lievempiä voimankäytönvälineitä ovat muun muassa paprikasumute, teleskooppipatukka ja käsiraudat. Ase on voimankäytön välineenä äärimmäinen.

– Jos poliisi tähtää ja uhkaa jotain aseella, hänellä on oltava edellytykset ampua. Tähtäillä ei voi huvikseen. Jos poliisi kantaa pelkkää virka-asetta ja hänellä on julkisessa liikenteessä toimimisvelvoite, kyse on pysäyttävän voiman käytöstä, jossa henkilöllä tai sivullisella on mahdollisuus kuolla tai vammautua. Riskit ovat korkeat.

Rinne muistuttaa, että poliisilla oli ennen käytössään junapartio, jolla turvallisuutta valvottiin julkisessa liikenteessä, mutta tästä päätettiin luopua.

– Aseenkantopilotti on siksikin epälooginen, koska junapartioista päätettiin luopua. Näistä luovuttiin, koska junapartioissa toimivilla poliiseilla ei ollut mahdollista kantaa radiokalustoa mukanaan eivätkä he siksi olleet suoraan työnjohdon alaisuudessa.

Lisää aiheesta:

Poliisin virka-aseet ovat valtion omaisuutta ja tarkassa kontrollissa: Työpäivän jälkeen ase jää töihin – yleensäVornasen aselupa noin 30 vuoden takaa on voinut olla voimassa, vaikka laki on muuttunut: "Ei sekään oikeuta kantamaan sitä missä ja miten sattuu"Poliisi aloitti sisäisen selvityksen Vornasesta – näissä tapauksissa poliisi voi menettää virkansaMilloin poliisi voi ampua ihmisen? 6 kysymystä ja vastausta kuohuttavasta aiheesta Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen paljastaa, miten terrori-iskut ovat muuttaneet poliisin käytäntöjä: "Asetta kannetaan enemmän mukana"Poliisille harkitaan oikeutta kantaa asetta työmatkalla siviiliasussa
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 16:12
    Kadonneet

    Lohjalla kadonnut 67-vuotias mies on löytynyt

  • 15:52
    Raisio

    Poliisilta uutta tietoa Raision koirahyökkäyksestä – tällainen koira oli kyseessä

  • 15:44
    Charlie Kirk

    "Ei yllättäisi, jos Kirk olisi ollut sionismin uhri" – Vasemmistoliiton puoluejohtoon pyrkivä Paco Diop spekuloi Charlie Kirkin murhan taustoilla

  • 15:21
    Rajavalvonta

    Rantanen ja EU-komissaari Brunner pitivät tiedotustilaisuuden

  • 14:47
    Ylioppilaskokeet

    Ylioppilaslautakunnan pääsihteeri pahoittelee ongelmia: "Ei ole onnistunut toivotulla tavalla"