Poliisi yhdenmukaistaa ylinopeuksiin puuttumisen rajat

Poliisin ylijohto antaa poliisille lähiaikoina suosituksen nopeudenvalvonnassa noudatettavista puuttumisrajoista, joiden on jatkossa oltava mahdollisimman yhtenevät alueesta, yksiköstä ja poliisin henkilökohtaisista näkemyksistä riippumatta. Nykyisin valvonta on painottunut tuntuviin ylinopeuksiin, jolloin autoilijoille on syntynyt väärinkäsityksiä sallitun ja kielletyn rajoista. Epäyhtenäinen käytäntö on myös heikentänyt seuraamusten ennalta-arvattavuutta.

Aikaisempi valvontakäytäntö onkin osaltaan lisännyt nopeushajontaa maantieliikenteessä. Poliisin mukaan ajoneuvojen väliset nopeuserot lisäävät onnettomuusriskiä. Pienten nopeudenylitysten myötä erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden vammautumisriski taajamissa kasvaa.

Nopeushajontaan vaikuttavat lisäksi autojen mittarivirheet, jolloin ajoneuvojen tosiasiallinen nopeusero liikennevirrassa voi olla jopa 25-30 kilometriä tunnissa. Tulevien suositusten mukaan kaikkein vähäisimmistä nopeuden ylityksistä ei edelleenkään rangaista ja 10-15 km/h ylinopeudesta seuraa kirjallinen huomautus tai rikesakko.

Poliisi toteuttaa viikolla 15 valtakunnallisen tehovalvonta- ja tiedotuskampanjan, jonka aikana ympäri maata tehdään nopeusmittareiden tarkistuksia, jotta kukaan ei tahattomasti ajaisi ylinopeutta tai olisi tien tukkona. Niiden yhteydessä autoilijoille jaetaan poliisin ja Ajoneuvohallintokeskuksen yhteistyönä valmistunutta pysähtymismatkakiekkoa, joka kertoo pysähtymismatkan eri nopeuksilla. Kampanja avattiin poliisin liikenneturvallisuuspäivillä Tampereella tänään ja se päättyy 13. huhtikuuta.

Autoilijat epätietoisia rajoista

Liikenneturvan edellisvuotisen haastattelututkimuksen mukaan autoilijat uskovat yleisesti, ettei poliisi puutu 10 km/h tai sitä pienempiin ylinopeuksiin. Enemmistö oli kuitenkin sitä mieltä, että myös niihin pitäisi puuttua.

Poliisin tavoitteena on kuitenkin jo vuosia ollut alentaa vähintään 10 kilometrin ylinopeutta ajavien osuutta liikenteessä, sillä tutkimusten mukaan he tekevät virheellisiä ohituksia ja muita liikennerikkomuksia noin 5-7-seitsenkertaisen määrän rajoituksia noudattaviin nähden.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat