Pohjoismainen kopterihankinta käynnistyi

Pohjoismaat ovat tänään lähettäneet tarjouspyynnöt yhteisistä helikopterihankinnoista. Mukana on viisi kopterivalmistajaa, joista kolme on eurooppalaisia kopterivalmistajien yhteenliittymiä ja kaksi amerikkalaista valmistajaa. Venäläisestä vaihtoehdosta ei pyydetty tarjousta.

Kopteri

Eurooppalaisista kopterivalmistajista tarjouspyynnön saivat EH-Industries, NH-Industries ja Eurocopter sekä amerikkalaisista Sikorsky ja Boeing.

Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan yhteisen helikopterihankinnan johtoryhmä on päättänyt lopullisten tarjouspyyntöjen lähettämisestä. Tarjoukset valmistajilta pyydetään huhtikuun loppuun mennessä. Lopulliset päätöksen keskiraskaiden helikoptereiden hankkimisesta on tarkoitus tehdä ensi vuoden lopussa. Suunnitelman mukaan ensimmäisten uusien helikopterien toimitukset alkaisivat vuonna 2003. Koptereita hankitaan 50-100 kappaletta, ja Suomen osuus tästä olisi kopterien koosta riippuen 15-25 kappaletta.

Yhteispohjoismaiset vaihtoehdot

Tarjouspyynnöt lähetetään ensinnäkin saksalais-ranskalaiselle Eurocopterille kahdesta kopterista eli jo käytössä olevasta Cougar U-2:sta ja saman koneen versiosta U-3:sta, joka on vasta suunniteltu, mutta ei vielä valmistuksessa. Tarjouspyynnön saa myös toinen eurooppalainen konsortio eli italialais-saksalais-ranskalais-hollantilainen NH-Industries, joka valmistaa NH-90-kopteria.

Tarjouspyynnön saajien joukossa on edelleen amerikkalainen Sikorsky uusimmalla kopterillaan S-92 ja Hawk-perheellään, johon kuuluvat Black Hawk (maaversio) ja Sea Hawk (meriversio). Tarjouspyyntö lähetetään niin ikään brittiläis-italialaiselle EH-Industries jo tuotannossa olevasta uudesta EH-101-kopterista, jota valmistetaan molemmissa maissa. Viides loppusuoralle mukaan otettu valmistaja on amerikkalainen Boeing uusimmalla avioniikalla varustetulla CH-47:llä eli Chinookilla.

Norjalla omat rajoituksensa

Norja on ilmoittanut yhteispohjoismaisen hankinnan ehdoksi kopterin soveltuvuuden aluskäyttöön eli toimimaan mm. fregatilta. Nyt valituista viidestä vaihtoehdosta sopivimpia norjalaiseen käyttöön ovat NH-90 ja Sea Hawk -kopterit jo painonsa vuoksi.

Ne kuitenkin alkavat olla suomalaiseen tarkoitukseen todennäköisesti liian pieniä. Laivastokäyttöön varustetun kopterin painorajaksi Norja on ilmoittanut 11-12 tonnia, ja mainitut kaksi kopteria mahtuvat tähän painoluokkaan. Sekä CH-47 eli Chinook ja EH-101 ovat helikoptereina liian suuria ja painavia Norjan esittämiin raameihin. Cougar ja S-92 painavat jonkin verran Norjan esittämiä rajoja enemmän.

Jos muut Pohjoismaat päätyvät painavampaan kopteriin, niin se on ensisijainen yhteishanke, eikä Norja voi tulla silloin hankintaan mukaan.
(MTV3-STT)

Kirsi-Marja Peräkylän juttu kopterihankinnoista Seitsemän uutisissa. Haastateltavana Arto Koski puolustusministeriöstä. (2.10)

Lue myös:

    Uusimmat