Palavan sähköauton sammuttaminen on viheliäinen operaatio.
Tanskassa on esitelty Pohjoismaiden ensimmäinen sähköautojen sammutuskontti. Kontissa auto sammuu upottamalla se veteen, minkä jälkeen vesi ja auto viedään jätteenkäsittelyyn.
Vastaavia ratkaisuja kokeillaan myös Saksassa ja Alankomaissa.
Asiantuntijoiden mukaan akkupalot sammutetaan tehokkaimmin paikan päällä, laskemalla palava sähköauto vedellä täytettyyn konttiin. Hylky kuljetetaan suoraan turvalliseen paikkaan jäähtymään.
Sähköauton sammuttaminen on haastava operaatio
Sähköauto palaa tilastollisesti bensiiniautoa harvemmin, mutta sammutukseen edellytetään uusia keinoja. Pahimmillaan akusto syttyy yhä uudestaan. Sammutushenkilöstöä pitää suojata sähköiskujen varalta. Prosessi vapauttaa myös myrkyllisiä kaasuja.
Kokemus on osoittanut, että akkupalo useasti leviää kennosta kennoon ja syttyy sammumisen jälkeen yhä uudestaan. Tässä tilanteessa tehokkain keino on palavan auton jäähdyttäminen yksinkertaisesti upottamalla se veteen.
Pohjoismaiden ensimmäinen kontti tanskalaisella pelastuslaitoksella
Tanskalainen, Kööpenhaminan lähellä toimiva paloviranomainen Beredskab Øst, on äskettäin saanut käyttöönsä Pohjoismaiden ensimmäisen sähköautopalojen sammutukseen suunnitellun täysin suljettavan erikoiskontin.

