Planin automaattikampanjalla ristiriitainen vastaanotto

Otto-automaateilla on voinut lahjoittaa euron käteisnoston yhteydessä Planin Koska olen tyttö -kampanjaan huhtikuun alusta lähtien. Kampanja on lähtenyt käyntiin liukkaasti ja rahaa on kertynyt odotusten mukaisesti. Osa automaatilla kävijöistä on kuitenkin suhtautunut uuteen keräysmuotoon penseästi.

– Minusta tuollaiset ylimääräiset toiminnot eivät kyllä pankkiautomaattiin sovi, summaa eräs kommentoija monen kanssalukijan mietteet MTV3 Uutisten Facebook-sivuilla.

Planin markkinointijohtajan Kirsi Mettälän mukaan kriittistä palautetta on odotettavissa aina, kun jotain tekee ensimmäistä kertaa.

– Kampanjassa kohdataan koko Suomen kansa hyvin lyhyessä ajassa. Aina pitää olla varautunut kritiikkiin, kun jotain tehdään tässä laajuudessa ja ensimmäistä kertaa, Mettälä kommentoi.

Palautetta pidetään arvokkaana

Plan ja Automatia ovat saaneet suoraa palautetta kampanjastaan muutaman sadan kommentin verran. Samaan aikaan automaateilla on asioinut arvion mukaan jo pari miljoonaa ihmistä. Suhteellisesti palautteen määrä on siis pieni, mutta Mettälä on kiitollinen kaikesta saadusta palautteesta.

– Olemme kuunnelleet palautetta tarkoin korvin ja käyneet sitä läpi määrällisesti. En halua missään nimessä vähätellä saamaamme palautetta, Mettälä korostaa.

Tokikaan palaute ole yksinomaan negatiivista; Planille on toimitettu myös positiivisia kannanottoja sekä uteliaita kyselyitä.

Lahjoituksen suuruudesta ainakaan MTV3 Uutisten facebookaajat eivät ole antaneet moitetta. Mettälä kertoo, että keräystapaa kehitellessä mietittiin sitäkin, että ihmiset voisivat määritellä itse avustussumman. Automatian mukaan se ei olisi ollut ainakaan tässä vaiheessa helppoa.

– Tässä kampanjassa lähdettiin siitä, että keräystapa olisi mahdollisimman yksinkertainen ja helppo sekä sellainen, että osallistumisen kynnys olisi matalalla. Tässä ei haluttu minkäänlaista turvallisuusriskiä, Mettälä sanoo.

Plan toimii uranuurtajana

Planin keräys on Mettälän mukaan tiettävästi ensimmäinen valtakunnallisesti toteutettu automaattikampanja.

– Britanniassa yksi automaattiketju on aiemmin toteuttanut vastaavanlaisen kampanjan. Se ei kuitenkaan ollut valtakunnallinen, hän sanoo

Mettälä toteaa, että Koska olen tyttö -kampanja on erittäin tärkeä. Kampanjalla pyritään 500 miljoonan tytön elämän parantamiseen kehitysmaissa. Planin kampanja kestää kokonaisuudessaan viisi vuotta.

Lue myös:

    Uusimmat