Pian voi tukea avustusjärjestöä Otto-automaatillakin

Käteistä Otto-automaateista nostavien eteen avautuu huhtikuussa uusi tapa tukea avustusjärjestöä. Käteistä nostaessa automaatti kysyy, haluaako nostaja tukea eurolla Plan Suomen kampanjaa. Esimerkiksi 50 euron nosto veloittaa silloin tiliä 51 euroa.

Huhtikuun ajan jatkuvan keräyksen tuotto menee Planin Koska olen tyttö -kampanjalle, jolla tuetaan tyttöjen koulutusta köyhissä maissa. Plan Suomen markkinointijohtajan Kirsi Mettälän mukaan keräystä suunniteltiin lähes kaksi vuotta.

- Lähtökohtana oli, että löydettäisiin ihmisille helppo tapa lahjoittaa. Kaikki tutkimukset osoittavat, että ihmiset haluavat osallistua kansalaisjärjestöjen toimintaan, mutta toivovat helppoja tapoja osallistua, Mettälä kertoo.

Tuottotavoitetta keräykselle ei ole asetettu. Keräyksen aikana Otto-automaateilla tehdään arviolta 15 miljoonaa nostoa, joten teoriassa se voisi tuottaa jopa miljoonia.

Keräyksiä vaatekauppojen kassoilla

Lahjoitusten kerääminen valmiiksi avoimesta kukkarosta onkin alkanut yleistyä. Vaateketju H&M:ssä näkyi alkuvuodesta Euro UNICEFille? -kampanja, jossa asiakkailla oli mahdollisuus lisätä euron lahjoitus Unicefille ostostensa loppusummaan. Kampanjalla kerättiin yli 48 000 euroa.

Unicef ja H&M ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2004. Suomalaisillekin tuttu on joulukampanja, jolla on tuettu Unicefin vesiprojekteja.

Suomen Punaisella Ristillä on ollut muutaman vuoden joulun alla Pyöristä Punaiselle Ristille -kampanja, jossa ostosten loppusummaan voi lisätä lahjoituksen. Viime vuonna keräystapa otettiin käyttöön myös katastrofien yhteydessä. Haitin maanjäristyksen uhreille ja Pakistanin tulva-apuun kerättiin Lindexissä ja JC:ssä yhteensä noin 40 000 euroa.

Bonuspisteitäkin voi lahjoittaa

Finnairin asiakkaat ovat voineet runsaan viikon ajan lahjoittaa Plus-pisteitään Suomen Punaisen Ristin kautta Japanin Punaiselle Ristille maanjäristyksen ja tsunamin uhrien auttamiseen. Pistelahjoitukset vastaavat summia neljästä eurosta ylöspäin.

- Tässäkin tulee esiin tukemisen helppous. Lahjoittaja hakee sitä, ettei hänen tarvitse erikseen kaivaa pankkitunnuksia esiin ja mennä lahjoittamaan, vaan että sen voi tehdä muun toiminnan yhteydessä, Suomen Punaisen Ristin varainhankinnan suunnittelija Anna Laurinsilta sanoo.

Punaisella Ristillä on ollut vuosia vastaava bonuspisteiden lahjoitustapa Diner's Clubin kanssa. Planilla bonuspisteiden lahjoittamista ei ole kokeiltu.

- Toisaalta meillä on ollut joitain yritysyhteistyökumppaneita. Apteekeissa myydään kalkkitabletteja, joiden ostosta Leiras lahjoittaa meille tietyn summan, Mettälä kertoo.

Helppoja tapoja haetaan lisää

Vaihtoehtoisista lahjoitustavoista kertyy avustusjärjestöille toistaiseksi varsin pieniä puroja. Helppoja ja arkisia tapoja mietitään kuitenkin järjestöissä koko ajan lisää.

- Pyrimme koko ajan lisäämään ymmärrystä siitä, miten ihmiset haluavat osallistua. Järjestöillä on velvollisuuskin miettiä, millaisia tapoja voitaisiin kehittää, Mettälä sanoo.

- Finnairin pisteitä voi lahjoittaa eri ihminen kuin se, joka antaa rahaa lippaaseen Nälkäpäivänä. On tärkeää tavoittaa mahdollisimman monenlaisia ihmisiä, joten paletin pitää olla laaja. Monesta pienestä virrasta koostuu isompi summa, Laurinsilta sanoo.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat