Pirellin rengaspomo yllättää – ajaa vapaa-ajallaan ambulanssia

Mitä voidaan odottaa tulevalta F1-kaudelta? 1:56
Niki Juusela ja Toni Vilander ennakoivat formulakautta 2019.

Formula ykkösten rengastoimittajan Pirellin kilpailujohtaja Mario Isola toimii päätyönsä ohella vapaa-ajallaan myös ambulanssinkuljettajana kotikaupungissaan Milanossa.

Isola on mukana vapaaehtoisjärjestössä, jonka tarjoama apu Milanon terveydenhuollolle on merkittävä. Ensihoitajan ja ambulanssinkuljettajan tehtäviä hoitava Pirelli-pomo ei kuitenkaan halua tehdä työstään suurta numeroa.

– Tämä on valinta, en ole mikään sankari. Olemme kuin suuri perhe. Yhdistyksessämme on 140 vapaaehtoista, emmekä ole yksi suurimmista vaan yksi pienimmistä. Työn kautta syntyy mahtavia ystävyyssuhteita ja yhdessä käymme läpi koviakin kokemuksia, Isola kertoi formulasarjan virallisille verkkosivuille.

– Joskus saatamme saada hälytyksen ikääntyneen miehen luo, joka ei pysty nukkumaan vatsakipujen vuoksi. Toisella kertaa kyseessä voi olla auto-onnettomuus, jossa nuoria ihmisiä on saanut surmansa. Nämä voivat olla kovia tilanteita. Silloin ymmärtää, että elämäsi voi muuttua sekunneissa, Isola jatkoi.

Perinteisesti vapaaehtoistyötekijät ovat mukana yhdistyksen toiminnassa yhden illan viikossa, mutta Isolan kiireinen aikataulu formulakauden aikana ei anna tähän aina mahdollisuuksia.

– Aloitin ollessani 18-vuotias, koska jotkut ystävistäni olivat mukana toiminnassa. Italiassa tätä työtä on mahdollista tehdä vapaaehtoisena, mutta koulutus ja kokeet on tietenkin läpäistävä. Joka vuosi meillä on myös uudelleenkoulutusta taitojen päivittämiseksi. Voisin sanoa, että tämä on toinen työni, Isola kertoi.

Isola kertoo olleensa mukana luomassa ohjelmaa, jolla koulutetaan ambulanssikuljettajia työn erityisvaatimuksiin. 15 vuotta sitten käynnistetyn kurssin on sittemmin läpäissyt noin 5 000 kuljettajaa.

–  Meillä ei ole paljon kuljettajia, joten vuorossa minun on usein ajettava. Jos mukana on toinen kuljettaja, niin teen työtä ryhmän johtajana, koska silloin ihmisten kanssa pääsee paremmin kontaktiin.

– Ajaminen ei ole helppoa ja ratin takana on oltava tarkkana. Ajaminen vaatii erityistä tuntumaa, koska ambulanssin takaosassa on muitakin ihmisiä. Milanon kaltaisessa suurkaupungissa työ on joskus myös vaarallista, koska kaikki ihmiset eivät kunnioita ambulanssia, Isola lisäsi.

Lue myös:

    Uusimmat