Pieni tekstikoko hämää televisiomainoksissa

Kuluttajavirasto on lähettänyt nootin kahdeksalle yritykselle huonosti toteutetusta televisiomainonnasta. Viraston mukaan katsojien huomio kiinnittyy usein lähinnä edulliseen hintaan tai kylkiäiseen, jolloin alareunassa vilahtavat, pienellä kirjoitetut tiedot jäävät huomiotta.

Kuluttajavirasto suomii yrityksiä televisiomainoksien erikoistarjouksiin liittyvistä puutteista. Viraston mukaan tarjousten ehdot näkyvät usein liian pienellä kirjasinkoolla.

Asiakas ei ehdi nähdä ruudun alareunassa nopeasti vilahtavia tietoja, koska mainoksessa huomio kiinnittyy edulliseen hintaan, kylkiäiseen tai muuhun etuun.

Kuluttajavirastoon on tulvinut yhteydenottoja ärtyneiltä kuluttajilta. Virasto on nyt muistuttanut kahdeksaa yritystä tarjousmarkkinoinnin pelisäännöistä. Liitto lähetti kirjeen myös Markkinointiviestinnän toimistojen liitolle, jotta se viestittäisi tietoa jäsenyrityksilleen.

Johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta kertoo, että muistutuksen saaneiden yritysten joukossa on muun muassa kulutusluottoja myöntäviä yrityksiä ja kiinteistövälitysfirma.

- Kulutusluotoissa on kysymys todellisen vuosikoron osuudesta mainoksessa. Se on tyypillinen esimerkki asiasta, mikä kerrotaan pienellä, Peltonen sanoo.

Peltonen muistuttaa, että kuluttajan pitää saada tieto todellisista kustannuksista ja tarjouksen saamiseen tai käyttämiseen liittyvistä ehdoista ilman ylimääräistä vaivannäköä.

Kuluttajavirastoon asiasta valittaneet kuluttajat eivät ole ehtineet lukea mainoksen lopussa vilahtanutta tekstiä ja ovat sen vuoksi saaneet tarjouksesta väärän kuvan. Todelliset ehdot ovat saattaneet selvitä vasta tuotetta tai palvelua ostaessa.

Kuluttajaviraston mielestä yritysten pitää ottaa vastuu markkinoinnin läpinäkyvyydestä. Epäselvä mainonta on vastoin tarjousmarkkinoinnin perusvaatimuksia.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat