Perinteinen kirja pitää pintansa yhtenä joulun suosikkilahjoista, mutta tänä vuonna myös ladattavat äänikirjat ovat nostaneet suosiotaan.
Kirjakaupoissa eletään vuoden kiireisintä aikaa. Näyttäisi siltä, että lahjana perinteinen kirja pitää edelleen suosionsa.
– Se on kiva antaa toiselle ihmiselle, se tuo elämyksiä, se on lähellä maailman viihteellistymistä, eikä se ole erkaantunut siitä. Kirjassa on paljon perinnettä ja nykyaikaa yhdistettynä hyvään muotoon. Myös uusia välineitä on tullut paljon, perustelee kustannusyhtiö Bonnier Books Finlandin toimitusjohtaja Timo Julkunen.
Markkinoille on tämän vuoden aikana tullut kuitenkin myös verkosta ladattavia äänikirjoja, joista nauttiakseen ei tarvitse pysähtyä aloilleen lukemaan.
– Äänikirja on tänä syksynä yksi hittituotteista. Pyrimme siihen, että kaikki uutuudet julkaistaisiin samaan aikaan äänikirjana ja painettuna kirjana. Kun kaikilla on kännykkä mukana, sieltä on helppo kuunnella hyvää tekstiä, sanoo Julkunen.
Äänikirjojen taustalla kuluttajatrendien muutos
Julkusen mukaan äänikirjojen myötä kustantamot ovat saaneet uusia asiakkaita.
– Se on meille merkittävä kuukausitulo tietyissä kirjallisuuden lajeissa. Se tuo meille uusia kuluttajia, erityisesti nuoria, alle 35-vuotiaita, kertoo Julkunen.
Osittain äänikirjojen suosio on jopa yllättänyt kustantajan.
– Dekkarit menevät, mutta myös tietokirjat, mikä on ollut vähän yllätys. Ääneen luetut, ehkä vähän elämäkertoihin viittaavat kirjat ovat olleet hyvinkin suosittuja. Näen taustalla sellaisen kuluttajatrendin muutoksen, että monella kaupungistuneella kuluttajalla on niin kiire, että äänituotteen kuuleminen on ainut tapa kuluttaa, ja silloin myös tietokirjat pärjäävät, sanoo Julkunen.
