Äänikirjat huippusuosiossa, mutta se ei välttämättä näy kirjailijan kukkarossa – kustantaja eri mieltä

Äänikirjoista saadut palkkiot puhuttavat alalla 1:57
Katso uutisraportti: Näin kirjailijan tienestit eroavat kirjojen muodon perusteella.

Korona räjäytti äänikirjojen kysynnän ja vahva vire jatkuu edelleen. Helsingin Kirjamessuilla suosio huomioitiin omalla lavalla. 

Siinä missä perinteisen kirjan parissa rauhoitutaan, äänikirjaa kuunnellaan yleensä muiden askareiden ohessa.

– Se on tosi kivaa sikäli, että voi tehdä jotain muuta samalla kun kuuntelee, vaikkapa autossa, pihalla tai mökillä, kertoo kirjamessukävijä Hanna Mäkelä.

– Esimerkiksi itse tykkään kokkailla, on helppo kuunnella samalla jotain, sanoo Peik Pietiläinen, 17. 

Äänikirjoista saadut palkkiot puhuttavat alalla

Äänikirja ei kuitenkaan välttämättä ole rahasampo kirjailijalle.

Kirjailijaliiton viime vuonna tekemän selvityksen mukaan, kirjailija saa yhdestä kovakantisesta kirjasta keskimäärin yli kolme euroa kappaleelta, äänikirjasta vain viidenneksen, eli 67 senttiä.

Myös palkkiotasoissa oli äänikirjojen kohdalla suuria vaihteluita. Osa sai vain 12 prosenttia yhdestä kirjasta, toiset jopa 50 prosenttia.

Esikoiskirjansa Ainoa kotini kesällä julkaissut, ja myös äänikirjaksi sen lukenut, Hanna Brotherus ihmettelee asiaa. Hän kuitenkin toteaa, ettei hänellä ole vielä paljoa kokemusta asiasta.

– Koska olen esikoiskirjailija, hyväksyn, että se on näin. Tosin vähän se ehkä ihmetyttää, koska kirjailijalle se on ihan sama työ. Ehkä tämä tulee muuttumaan, hän pohti Kirjamessuilla.

Kustannusosakeyhtiö Tammen toimitusjohtaja Timo Julkunen myöntää, että alalla on vielä kirjavia sopimuksia. Hän kuitenkin painottaa, että on nimenomaan kustantajan tehtävä huolehtia kirjailijan eduista.

– Katson koko kustannusalaa ja kustantajia. Kustantaja on kirjailijan edunvalvoja ja sen pitää hoitaa sopimukset kuntoon, Julkunen sanoo.

Samaan aikaan hän on hieman hämmentynyt keskustelusta, sillä hänen mukaansa digitalisaatio kasvattaa kirjailijoiden tuloja, vaikka kappalevertailussa hintaero on suuri.

– Viime vuonna jaoimme kirjailijoille kolme miljoonaa euroa enemmän kuin edellisenä vuonna, ja tänä vuonna tulee olemaan 4 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2019.

– Palkkio kokonaisuutena nousee. Täytyy siirtyä pelkästä kappalevertailusta uusiin vertailuihin. Eurot ovat ansainnassa paras vertailu, Julkunen linjaa.

Kaikille formaateille on tilaa

Sekä esikoiskirjailija että kustantaja näkevät, että äänikirja, e-kirja tai painettu kirja eivät poissulje toisiaan.

– En usko, että ne kilpailevat keskenään. Monet haluavat kuunnella ja välillä alleviivata. Molemmat toimivat eri tilanteissa, Brotherus sanoo.

– Meillä tänä vuonna digitaalinen bisnes on kokonaisuudesta 45 prosenttia. Veikkaan, että ensi vuonna on ensimmäinen vuosi, kun olemme fifty-fifty-tilanteessa. Se ei tarkoita, että painettu kirja olisi laskenut, vaan meillä kokonaisbisnes on viidessä vuodessa lähes kaksinkertaistunut, kertoo Julkunen.

Painettu kirja siis on ja pysyy.

– Ihmiset haluavat ahmia tarinan välillä äänenä, välillä e-kirjana ja välillä painettuna kirjana, Julkunen sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat