Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Äänikirjoista haettiin vastapainoa poikkeusajan huolille – kirjallisuus tavoittaa enemmän ihmisiä, kun formaatteja on useita

Julkaistu 04.07.2020 13:59

MTV UUTISET – STT

Koronakevät on vaikuttanut selkeästi siihen, millaisia äänikirjoja ihmiset kuuntelevat. Äänikirjapalveluiden mukaan suomalaiset suosivat poikkeusaikana erityisesti rentouttavia ja hyväntuulisia teoksia.

Kun poikkeuslaki sulki kirjastot, ja kotiin piti keksiä ajanvietettä, moni kokeili ensi kertaa äänikirjoja. Suomen suurimpiin äänikirjojen tarjoajiin kuuluvat Bookbeat ja Storytel kertovat kuuntelijoiden etsineen keväällä erityisesti ajatuksia keventäviä teoksia.

– Kevään aikana näkyi selvästi muutos siinä, mitä kuunneltiin. Uskon, että moni haki vastapainoa uutisvirralle, kertoo Bookbeatin liiketoimintapäällikkö Sari Forsström.

Hänen mukaansa suomalaisten erityispiirre on, että kirjallisuudelta toivotaan usein hyödyllisyyttä. Keväällä tietokirjojen suosio kuitenkin notkahti hieman.

Forsström arvelee, että se johtui suomalaisten halusta lukea teoksia, jotka irrottivat ajatukset pandemian uutisoinnista.

Myös Storytelin myynnistä vastaavan Hanna Walldénin mukaan keväällä korostui erityisesti "hyvän mielen" kirjallisuus. Suomalaiset halusivat irrottautua arjesta ja rentoutua.

– Erityisesti lastenkirjojen kuuntelu on ollut erittäin voimakkaassa kasvussa poikkeusolojen alkamisen jälkeen, kertoo Walldén.

Äänikirjat mukautuvat arkeen

Molemmat kirjapalvelut ovat lähtöisin Ruotsista ja aloittivat toimintansa Suomessa vuonna 2016. Tämän jälkeen äänikirjojen suosio on kasvanut jatkuvasti.

Forsström kertoo, että Bookbeat saavutti Suomessa hiljattain 150 000 maksavan asiakkaan rajapyykin. Storytel ei kerro maakohtaisia käyttäjämääriään, mutta sillä on 20 maassa yhteensä yli miljoona käyttäjää.

Kulunut kevät toi sekä uusia asiakkaita, että kasvatti kuuntelutunteja. Poikkeusolojen julistaminen aiheutti ensin notkahduksen, sillä kuuntelutottumuksia täytyi yhtäkkiä muuttaa. Moni oli tottunut kuuntelemaan äänikirjaa työmatkoilla, mutta nyt kuuntelu siirtyi entistä enemmän kotiin.

– Tällä hetkellä asiakkaamme kuuntelevat keskimäärin yli tunnin päivässä äänikirjoja. Se on valtava aika, sanoo Walldén.

Äänikirjat ovat yhä uusi ilmiö Suomessa. Forsströmin mukaan ne yhdistettiin vielä muutama vuosi sitten lapsiin, jotka eivät osanneet vielä lukea, tai vanhuksiin, jotka eivät enää nähneet kunnolla.

– Tästä ei ole tänään ollenkaan kyse, sillä kuuntelijoita on kaikissa ikäryhmissä, hän kertoo.

Perinteisen kirjan rinnalle, ei tielle

Kustantajat ovat ottaneet uuden kirjallisuuden muodon vastaan hyvin. Werner Söderströmin Osakeyhtiön toimitusjohtaja Timo Julkusen mukaan äänikirjat ovat tulleet perinteisten kirjojen rinnalle, eivätkä ne siis vie myyntiä toisiltaan. Harva vaihtaa perinteiset kirjat äänikirjoihin kokonaan.

– Lukijat ovat enemmän sellaisia sekakäyttäjiä. Usein ostetaan muutama kirja vuodessa ja ikään kuin täydennetään sitä lukukautta äänikirjoilla. Aika vähän vaihdetaan korvaavana toiseen, sanoo Julkunen.

WSOY:n kustantamon digitaaliset kirjamuodot muodostavat jo yli kolmasosan kirjan kokonaismyynnistä. Tähän sisältyy myös e-kirjojen myynti, mutta Julkusen mukaan äänikirja on hallitseva. Hän kertoo kustannusyhtiön myynnin olleen kasvussa alkuvuodesta myös painettujen kirjojen kohdalla. Kokonaismyynti oli kasvanut keväällä 25 prosenttia.

– Tämä on kirjallisuuden rikasta aikaa. Suomessakin kirjallisuus on pitkästä aikaa tilassa, että se tavoittaa enemmän ihmisiä, kun ollaan usealla formaatilla liikenteessä. Se on hieno asia, sanoo Julkunen.

Lisää aiheesta:

Yhä useampi suomalainen mieluummin kuuntelee kuin lukee kirjojaÄänikirjat huippusuosiossa, mutta se ei välttämättä näy kirjailijan kukkarossa – kustantaja eri mieltäPandemia sai suomalaiset lukemaan, mutta mitä lukuinnolle tapahtuu seuraavaksi? Kolme kirjallisuuden ammattilaista antaa MTV:lle arvionsaÄänikirjojen suosio tuo uudenlaisia joukkoja kirjastojen pariin: "Meillä näkyi välittömästi niin sanottujen audimiesten ryhmä"Perinteinen kirja pitää pintansa joululahjana – äänikirjojen suosio nousussaPerinteinen kirjakauppa suurien haasteiden edessä: ”Kirja tulee pitämään pintansa”
KirjallisuusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kirjallisuus
  • 27.11.20:19
    Finlandia-palkinto

    Monika Fagerholmille kaunokirjallisuuden Finlandia

  • 27.11.20:03
    Finlandia-palkinto

    Tomi Kontiolle lasten- ja nuortenkirjojen Finlandia – Näätä on puliukko, jolla on lukijoille tärkeä viesti

  • 27.11.19:48
    Finlandia-palkinto

    Ihmiskaupasta kertova Pitkä vuoro toi tietokirjallisuuden Finlandian Paavo Teittiselle – "Vi****s on voimakas moottori"

  • 23.11.18:55
    Puola

    Uutuuskirja Suomesta ja Puolasta palauttaa mieliin maukkaan esimerkin suomettuneisuudesta

  • 23.11.08:28
    Historia

    Kirja-arvio: Näin lännestä tuli länsi – itä otti toisen suunnan