Pelastaako Facebook? Kirkko pyristelee kriisissä

Monen lapsiperheen postiluukusta on kolahtanut viime aikoina esite, jossa tarjotaan mahdollisuutta kastaa lapsi kirkon jäseneksi niin sanotuissa drive in -ristiäisissä.

Evankelisluterilainen kirkko houkuttelee jäseniä joukkokastetempauksella, joka järjestetään useissa Helsingin ja Vantaan kirkoissa marraskuussa.

Kekseliäisyyttä kirkossa tarvitaankin, sillä tuore nelivuotiskertomus on täynnä ikäviä lukuja. Kirkko menetti viime nelivuotiskauden aikana enemmän jäseniä kuin koskaan aiemmin. Hekin, jotka kuuluvat kirkkoon, ovat entistä passiivisempia.

TNS Gallupilla teetetyn kyselyn mukaan kirkon jäsenistä jopa neljännes ei ole osallistunut lainkaan jumalanpalveluksiin viime vuosina. Vajaa kolmannes käy palveluksessa harvemmin kuin kerran vuodessa. Niiden osuus, jotka eivät käy lainkaan, on lisääntynyt.

Kyselyyn vastasi marras-joulukuussa 2011 miltei 5 000 ihmistä.

– Ennen jumalanpalveluksissa käyminen oli perinne ja tapa, mutta ei enää. Uskonnolta haetaan yhä enemmän henkilökohtaisuutta ja merkitystä omassa elämässä. Pelkkä perinne ei riitä motivaatioksi, sanoo Kirkon tutkimuskeskuksen johtaja Hanna Salomäki.

Edes joulu ei vedä kansaa kirkkoon. Viime joulun palveluksissa kirkon penkkejä kulutti yli 130 000 ihmistä vähemmän kuin neljä vuotta aiemmin.

Ortodoksinen kirkko pääsee eri lukuihin. Ortodokseista kaksi viidestä osallistuu palveluksiin vähintään kerran vuodessa.

Seurakunta suuntaa Facebookiin

Kirkosta eroaminen nousi hyökyaalloksi 2010, mutta luvut ovat muutenkin synkät.

Vuosina 2008-2011 jaloillaan äänesti yli 225 000 kirkon jäsentä, eli miltei 100 000 enemmän kuin edellisellä nelivuotiskaudella.

Yhdeksi syyksi kirkko nostaa Yle TV2:n Homoilta-ohjelman vuodelta 2010. Silti kirkon suhtautuminen seksuaalivähemmistöihin on eroon johtaneiden syiden listalla vasta seitsemäntenä. Tärkeimmäksi syyksi eroajat ovat maininneet sen, ettei kirkolla ole heille instituutiona mitään merkitystä.

– Jos kirkossa ei ole käyty aikoihin eikä ole kontaktia seurakunnan työntekijöihin, ei jäsenyys yksin merkitse enää mitään, Salomäki sanoo.

Seurakunnissa pohditaan, miten tavoittaa ihmiset paremmin. Pelastusrenkaana nähdään sosiaalinen media, johon kirkko aikoo nyt satsata.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat