Parhaan Montensa ajaneella Esapekka Lapilla huima tilanne – "Onneksi tupsahti lumipenkkaan"

M-Sport Fordin talliin täksi vuodeksi siirtynyt Esapekka Lappi saavutti parhaan Monte Carlon MM-rallin tuloksensa sunnuntaina päättyneessä kilpailussa.

Lappi opiskeli pari päivää uutta menopeliään, petrasi pikkuhiljaa vauhtiaan ja nousi lopputuloksissa neljänneksi. Tulos tyydytti pieksämäkeläistä, varsinkin kun kisa alkoi vaikeuksien sävyttämänä. Torstai-iltana kaikki M-Sportin autot ylikuumenivat pimeässä ajetuilla erikoiskokeilla ja aikaa meni heti hukkaan.

– Kaikkien ongelmien jälkeen on pakko olla tyytyväinen. Rehellisesti sanottuna ei olisi tämän korkeammalle täällä ehditty, vaikka olisi ollut ihan puhdas kisa, Lappi myönsi.

– Viikonloppu oli ainakin kokemusrikas. Iskunvaimentimien kanssa oltiin varsinkin perjantaina pielessä. Pitoa ei ollut tarpeeksi. Siihen löydettiin lääkkeitä lauantaina. Jatkossa pitää rakentaa ne kokonaan eri tavalla, Lappi jatkoi.

Lapilla oli vielä sunnuntaina läheltä piti -tilanne, kun Fiesta WRC oli luisua kivimuuriin. Lopulta tuloksena oli komea sivuluisu drifting-tyyliin.

– Siinä oli hyvää luisua. Minulla oli nuotissa ”märkä”. Ajattelin hakea hyvän linjan, koska se mutka kirraa. En päässyt ikinä sinne, ja auto lähti hieman alta. Onneksi oli lumipenkka, mihin vähän tupsahti, Lappi kertasi tilannetta.

M-Sportin viikonloppu lähti tuskaisesti käyntiin, kun Teemu Suninen keskeytti tekniseen vikaan torstaina, ja Gus Greensmith ajoi ulos perjantaiaamuna. Lapin mukaan yksityistiimin henki on kuitenkin hieno.

– Ei tosiaan lähtenyt homma käyntiin uudessa tiimissä parhaalla mahdollisella tavalla, kun oli kaikenlaista varoitusvaloa ja muuta. Tämä talli on kuitenkin ammattilaisia täynnä ja hommat tehdään samalla tavalla, vaikka budjetti onkin pienempi. Minulla on hyvä fiilis tässä tallissa, Lappi kertoi.

Jos lumi- ja pakkastilanne kohenevat, jatkuu kausi Ruotsin MM-rallilla helmikuun puolivälissä. Ruotsiin Lappi lähtee varovaisen toiveikkaana.

– En ole tällä autolla vielä lumella tai soralla ajanut, joten en tiedä, miten se käy käteen vai onko esimerkiksi samoja ongelmia kuin Citroenilla. Toivotaan, että näin ei ole. Tällä autolla Teemu ajoi viime vuonna kovaa Ruotsissa, joten siinä mielessä on ihan odottavat fiilikset.

Lue myös:

    Uusimmat