Parahin AvtoVAZ, mitä ihmettä te olette menneet tekemään Lada Nivalle? Uutuusmaasturin moottori sentään on yhä 1990-luvulta

Uudessa Lada Nivassa uskomaton lisävaruste 0:34
Vuonna 2018 esitellyssä Lada 4x4:ssä on uskomaton lisävaruste. Nimittäin maastoväri. Katso videolta, miltä maastokuvioiseksi jo tehtaalla maalattu Lada näyttää.

AvtoVAZ tiedottaa käynnistäneensä uuden Lada Niva -mallin tuotannon.

Venäläisvalmistaja AvtoVAZ on esitellyt legendaarisesta Lada Niva -maasturistaan katumaasturimaisemman Travel-version. Nyt myös auton valmistuksen kerrotaan käynnistyneen. Samalla Niva-nimi palaa Ladan mallistoon, sillä vaikka monet Nivasta yhä puhuvatkin, kantaa auton nykymalli nimeä Lada 4x4.

– Samalla, kun Niva-nimi palaa Lada-perheeseen, käännämme aivan uuden sivun sen historiassa. Voin vakuuttaa, että tulevina vuosina tämä nimi tullaan yhdistämään moniin tärkeisiin ja mielenkiintoisiin uutisiin, AvtoVAZin pääjohtaja Yves Karakatzanis hehkutti.

Sen lisäksi, että auton keula on mennyt täysin uusiksi, eikä muistuta lainkaan rakastetun Nivan keulaa, näyttää siltä kuin valmistaja olisi käynyt Toyota RAV4:n varaosavarastolla lainaamassa koko auton etuosan.

Mutta Niva-fanit älkää huoliko, vuonna 1977 esitelty maasturi-ikoni on edelleen tuotannossa käytännössä muuttumattomassa muodossaan. Nyt uutisoitavat uudistukset koskevat vain Travel-versiota, joka puolestaan perustuu hieman ennen vuosituhannen vaihdetta uusittuun Niva II:een.

Monissa liemissä keiteltyä tekniikkaa

Vaikka auto näyttääkin keulasta modernilta, kiitos Toyotan design-oppaan, jota AvtoVAZin muotoilijat ovat kahvitauolla selailleet, ei samaa voi sanoa korin muista muodoista.

Eikä tekniikasta.

Niva Travelin konepellin alla pöhisee nimittäin 80-heppainen ja 1,7-litrainen bensakone. Se sama, joka on The Driven mukaan ollut autossa 1990-luvulta lähtien.

Vaikka auto onkin moottoritekniikaltaan nykyautoja jäljessä, mikä sekin on kiltisti sanottu, on auto aina nelivetoinen ja varustettu "tavallisen" Nivan tapaan sekä alennusvaihteella että lukittavalla tasauspyörästöllä, mitkä auttavat ihan oikeassa maastoajossa. Vaihteisto on viisipykäläinen manuaali.

Lähde: AvtoVAZ, The Drive

Lue myös:

    Uusimmat