Suomalaissuunnittelija Paola Suhosen mielestä vastuu eettisistä vaatevalinnoista on valmistajan lisäksi myös kuluttajalla. Herätyskellojen pitäisi soida, jos vaate maksaa vähemmän kuin päivän lounas.
Eettiset vaatevalinnat ovat päivän sana, mutta tavalliselle kuluttajalle hyvän omantunnon vaatevalinta voi olla joskus vaikea tehdä.
Ivana Helsingissä eettisiin kysymyksiin kiinnitetään huomiota jo lähtökohtaisesti.
– Minulle eettisyys tarkoittaa pitkäkestoista designia. Emme tee kertakäyttövaatteita, vaan ajatuksemme lähtee siitä, että vaate ei ole yhden sesongin juttu, vaatesuunnittelija Paola Suhonen sanoo.
Ekologisuus ja eettisyys menevät aika hyvin käsi kädessä, Suhonen muistuttaa.
– Kaikki vaatteemme tehdään EU-alueella ja meillä on myös omaa tuotantoa. Olemme tosi tarkkoja, minkä tehtaan kanssa teemme alihankintaa. Lähituotanto on pienelle firmalle hyvä asia, koska olemme pystyneet käymään Suomessa, Latviassa ja Liettuassa sijaitsevilla tehtailla itse, Suhonen kertoo.
Aina valvonta ei ole yhtä helppoa. Bisnestä tekevät tehtaat nimittäin myös kaunistelevat olojaan.
Asennekasvatus auttaa eettisissä valinnoissa
Suhonen on sitä mieltä, että vastuu eettisestä kuluttamisesta on paitsi vaatevalmistajilla, myös kuluttajilla. Suunnittelijan mielestä on lähtökohtaisesti väärin ajatella, että t-paidan tulisi maksaa 10 euroa. Yltiöshoppailun sijaan olisi parempi panostaa yhteen tai kahteen merkitykselliseen juttuun, Suhonen ehdottaa.
