Paola Suhonen näpäyttää: Kympin paita ei ole oikeudenmukainen

Suomalaissuunnittelija Paola Suhosen mielestä vastuu eettisistä vaatevalinnoista on valmistajan lisäksi myös kuluttajalla. Herätyskellojen pitäisi soida, jos vaate maksaa vähemmän kuin päivän lounas.

Eettiset vaatevalinnat ovat päivän sana, mutta tavalliselle kuluttajalle hyvän omantunnon vaatevalinta voi olla joskus vaikea tehdä.

Ivana Helsingissä eettisiin kysymyksiin kiinnitetään huomiota jo lähtökohtaisesti.

– Minulle eettisyys tarkoittaa pitkäkestoista designia. Emme tee kertakäyttövaatteita, vaan ajatuksemme lähtee siitä, että vaate ei ole yhden sesongin juttu, vaatesuunnittelija Paola Suhonen sanoo.

Ekologisuus ja eettisyys menevät aika hyvin käsi kädessä, Suhonen muistuttaa.

– Kaikki vaatteemme tehdään EU-alueella ja meillä on myös omaa tuotantoa. Olemme tosi tarkkoja, minkä tehtaan kanssa teemme alihankintaa. Lähituotanto on pienelle firmalle hyvä asia, koska olemme pystyneet käymään Suomessa, Latviassa ja Liettuassa sijaitsevilla tehtailla itse, Suhonen kertoo.

Aina valvonta ei ole yhtä helppoa. Bisnestä tekevät tehtaat nimittäin myös kaunistelevat olojaan.

Asennekasvatus auttaa eettisissä valinnoissa

Suhonen on sitä mieltä, että vastuu eettisestä kuluttamisesta on paitsi vaatevalmistajilla, myös kuluttajilla. Suunnittelijan mielestä on lähtökohtaisesti väärin ajatella, että t-paidan tulisi maksaa 10 euroa. Yltiöshoppailun sijaan olisi parempi panostaa yhteen tai kahteen merkitykselliseen juttuun, Suhonen ehdottaa.

– Jos t-paita maksaa kympin, voi olla varma, että kaikki osapuolet eivät ole saaneet oikeudenmukaista palkkiota tai palkkarakenne ei ole eettisesti kestävä. Ihmisillä pitäisi itselläänkin olla tiettyjä reunaehtoja kuluttamisessa, Suhonen näpäyttää.

Laatuun panostaminen on helpoin tapa tehdä kestävä ja samalla eettinen vaatevalinta. Siksi oman tyylin löytäminen on tärkeää.

– On luonnollista, että nuoret etsivät omaa tyyliään ja ovat herkkiä muiden mielipiteille. Trendit vaihtuvat nopeasti, joten paine siitä, että on pakko hankkia koko ajan uutta, on kova. Oman tyylin löytäminen on kuitenkin eettisen kuluttamisen reunaehto, koska silloin voit hankkia vaatteita, jotka puhuttelevat myös vuoden, kahden tai kolmen päästä, Suhonen sanoo.

Myös kierrättäminen ja vanhojen vaatteiden tuunaaminen ovat päivän sanoja.

– Aina ei tarvitse ostaa uutta, Suhonen muistuttaa.

Shoppailemalla voi tehdä hyvää

Myös ostamalla voi tehdä hyvää. Suhonen on yksi World Visionin hyväntekeväisyyslähettiläistä, joiden tehtävänä on edistää kehitysmaiden ihmisten, erityisesti lasten, oloja.

Ivana Helsinki panostaa projektiin lahjoittamalla osan hyväntekeväisyysiltansa tuotosta World Visionin hyväksi. Lisäksi Suhonen on lähdössä kenttämatkalle Peruun, jossa suunnittelijan tarkoitus on, paitsi tutustua kehitysyhteistyöhön, myös tehdä jotakin konkreettista paikallisten hyväksi.

– Toivoisin, että paikalliset vaatesuunnittelijat lähtisivät toimintaan mukaan ja pystyisimme jatkossa työllistämään kenttäkohteen ihmisiä, Suhonen kertoo.

Lue myös:

AVA/Maarit Rasi

Lue myös:

    Uusimmat