Panimoilla hyvä kesä

Helteinen kesä ja poikkeuksellisen pitkään lämpimänä jatkunut syksy kasvattivat panimo- ja virvoitusjuomayhtiöiden myyntiä tammi-syyskuussa. Ajanjakson kokonaismyynti oli 4,4 prosenttia suurempaa kuin viime vuoden tammi-syyskuussa, kertoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto.

Kaikkiaan Suomessa myytiin panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden tuotteita tammi-syyskuussa 659,4 miljoonaa litraa. Oluen osuus tästä oli 313,5 miljoonaa litraa eli noin 48 prosenttia. Makeiden virvoitusjuomien osuus oli 238,5 miljoonaa litraa. Oluen myynti kasvoi edellisvuotisesta kaksi prosenttia ja virvoitusjuomien 5,9 prosenttia.

Oluita ja virvoitusjuomia nopeammin kasvoivat long drink -juomien ja kivennäisvesien myynti. Lonkeroita myyntiin tammi-syyskuussa peräti 33,3 prosenttia enemmän kuin viime vuonna ja kivennäisvesienkin myynti kasvoi 8,5 prosenttia. Siiderien myynti kasvoi alkuvuonna niukasti, vain puolisen prosenttia.

Kaikkien muiden juomien myynti kasvoi alkuvuonna ykkösolutta lukuunottamatta. Miedon oluen entuudestaankin vähäinen myynti supistui alkuvuonna reilut pari prosenttia. Noin 90 prosenttia kaikesta Suomessa myytävästä oluesta on keskiolutta.

Tilastotiedot perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten Hartwallin, Olvin, Pirkanmaan Uuden Panimon ja Sinebrychoffin antamiin myyntilukuihin.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat