Pandan kärkituote perinteinen konvehtirasia

Takaisin suomalaisomistukseen siirtyvän Pandan makeisvalikoiman ykköstuote on Juhlapöydän konvehtirasia.

Juhlapöydän konvehteja tehtaassa

Panda kertoo Juhlapöydän konvehtirasian olevan Suomen toiseksi myydyin suklaatuote Fazerin sinisen suklaan jälkeen.

Toinen vahva alue on musta lakritsi panda-merkkeineen. Markkinaosuuksia selvittävän A.C. Nielsen Finlandin mukaan viime vuonna Suomessa myytiin makeisia hieman yli 1,9 miljardilla markalla. Pandan osuus oli hieman päälle 8 prosenttia. Suunnilleen sama siivu sillä oli vuotta aiemmin.

A.C. Nielsenin selvityksessä on mukana makeismyynti yli sadan neliön elintarvikemyymälöissä. Koska Panda ei valmista lainkaan purkkaa ja pastilleja, yhtiön tärkeämmät osuussiivut löytyvät lakritsi- ja konvehtikaupasta. Lakritsin se jakaisi mieluusti osiin, koska sen vahvin alue on musta lakritsi.

Viime vuonna sen osuus koko lakritsimyynnistä oli hieman vaille 33 prosenttia. Nielsenin selvitysten mukaan osuus lisääntyi edellisvuodesta 0,4 prosenttiyksiköllä. Siivullaan Panda oli kakkonen. Viime vuonna lakritsaa myytiin yhteensä 134 miljoonalla markalla.

Ykköstilaa Panda pitää konvehdeissa. Viime vuonna sen osuus konvehtien kotimaan myynnissä oli hieman päälle 36 prosenttia. Mukana ei ole irtomyyntiä.
(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat