Pakkausten rooli markkinoinnissa kasvaa

Tuotteiden pakkaukset ovat nykyisin entistä tärkeämpiä myynnin edistäjiä. Samalla mainonnassa uusin trendi on kehittää ratkaisuja, jotka eivät lainkaan näytä mainoksilta.

Uudenlainen pakkaus voi nostaa tuotteen myynnin huippuunsa. Esimerkiksi Britannian tunnetuimman leivän, Hoviksen, myynti oli lähtenyt hurjaan laskuun ja jotain oli tehtävä asian korjaamiseksi. Mainostoimisto ideoi leivälle uuden pakkauksen ja uudisti samalla kaiken kuljetusautoja myöden. Nyt Hovis on Britannian myydyin leipä.

- Pakkaukset ovat kuluttajien edessä, kun he valitsevat tuotteita kaupassa. 70 prosenttia valinnoissa tehdään kaupassa. Asiassa on onnistuttu, jos tuote pystyy tuolloin vaikuttamaan ostopäätökseen, linjaa Williams Murray Hamm -yhtiön johtaja Richard Williams.

Jos on pakkaus tärkeää tuotteelle, on sitä tietysti myös mainonta. Uusin trendi on tehdä mainoksia, jotka eivät näytä mainoksilta, kertoo tänään Helsingissä vieraillut palkittu mainosmies, Saatchi & Saatchin luova johtaja John Pallant.

- Voit tehdä 30 sekunnin mainoksen, josta kukaan ei puhu. Voit myös tehdä mainoksen, joka herättää runsaasti keskustelua. Mainostajan on tietysti parempi saada vastinetta rahoilleen. Se on periaatteeni mainoksissa, jotka eivät näytä sellaisilta mainoksilta, jollaisia ihmiset ovat aiemmin nähneet, Pallant toteaa.

Richard Williamsin mielestä kuluttajiakaan ei pidä aliarvioida.

- Kuluttajat ovat taitavia ostajia. He ymmärtävät myyntistrategoita hyvin. Meidän täytyy vain osata yhdistää tuo älykkyys tuotteisiin.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat